Låna till kontantinsats på annan bank?

651 läst  11 svar

1. O
    Medlem Nivå 5
    Hej

En fundering jag har är om banker som beviljar bolånet går med på att kontantinsatsen är lånad på annan bank? Någon som har erfarenhet av detta?

2. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Lånar du handpenningen på en bank och som ett så kallat konsumtionslån med ränta runt 4% sen söker lån på lgh eller hus så bör det väl gå bra.
    Om du har pengar att betala båda lånen med vill säga

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Banken vill ju se din totala kostnad för att räkna på om du har råd. Om du vill täcka kontantinsatsen med ett blanco lån, och har råd med det. så borde du för bättre villkor om du lånar allt i samma bank. Om din bank inte accepterar att du lånar till kontantinsatsen av dem, så kommer de inte att acceptera att du lånar den någon annanstans heller.

Normalt så vill banken även se att du har en viss sparförmåga, de vill se att du kan sköta din ekonomi. Så att låna till hela kontantinsatsen tror jag inte accepteras.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 12
    Och om banken tycker att du inte har råd, då har du nog inte det

• Laddar…
  5. O
    Medlem Nivå 5
    Nu har jag inte grävt djupare i frågan mer än en snabbt samtal till sbab. Enligt dom så lånar dom ut max 95% av köpesumman. Jag frågade då vad de säger om att jag tar ett annat privatlån i annan bank för de övriga 5% - men fick egentligen inget vettigt svar. Därav min fundering här...
    Att lån inte ska tas om banken anser att man inte har råd är jag fullt medveten om - och jag håller dessutom med. Drömkalkyler hjälper ingen!
    Vår sits just nu är att vi lönemässigt har råd, men saknar kontantinsats. Klart vi då kan spara ihop insatsen så är den saken avhjälpt. Men, jag tänker att man kan se det från en annan synvinkel - att se lånen som sparande. Vi bor nu dyrt i hyresrätt, och det vi får när vi flyttar är en räkning på slitna tapeter. Boendekostnaden kommer aldrig att minska.
    Vi skulle kunna köpa hus, bo dyrt från början och betala av lånen för att därefter kunna sänka boendekostnaden. Givet att bostadsmarknaden såklart inte totalt säckar ihop...

6. V
    Medlem Nivå 3
    Köper du ett hus utan kontantinsats och huset tappar ”bara” 10 procent i värde och du då måste sälja av någon anledning så sitter du i en jobbig sits med flera hundra tusen i lån efter huset är sålt och för mäklarkostnader. Skulle en dipp bli betydligt mer än 10% kan det bli riktigt jobbigt.

Sen kanske banken tycker att om man har en bra lön så bör man kunna spara ihop till kontantinsats först. Då visar man att man är motiverad och strukturerad och kan hushålla med sina tillgångar.

7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Låt den säcka ihop medan ni sitter i hyresrätten...?

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 11
    Det fina med hyresrätten är att ni slipper ta hänsyn till att taket kan börja läcka, grunden blir fuktskadad, värmepannan pajar (garanterat på julafton), avloppsrören i marken rasar ihop, badrummet måste renoveras osv osv, allt sånt måste man också räkna att ha råd med när man räknar på om man har råd att bo i hus.
    Att maxa lånet är ingen bra ide, ni står helt utan marginaler om något skiter sig.

• Laddar…
  9. O
    Medlem Nivå 5
    Givetvis finns det fördelar med att bo i hyresrätt - en är att vara helt skuldfri om några år. Men, frågan är ju vad som är smartast på sikt. Att vi ska ha råd osv, det förstår jag. Att marknaden kan vika av ned är jag fullt medveten om - men då tror jag att många sitter illa till oavsett om de haft handpenning eller inte. Givetvis är det en risk att räkna med oavsett lånebeloppet.

Men för att ta ett exempel...
    Nuvarande boendekostnad ca 10000, hyresrätt...kommer aldrig att minska, och pengarna vi betalar in blir aldrig någonsin till en investering.
    Jämfört med...
    Köpa hus, full belåning på 2.5 miljoner kostar de första åren ca 14000 för att därefter sjunka till under 10000.
    Sen återigen, skjuter räntorna i höjden eller arbetslöshet knackar på dörren så blir det jävligt kärvt - men så är det ju för alla.
    Det är här jag resonerar fram och tillbaka - spara till kontantinsats är såklart det banken vill men det innebär som jag ser det att skjuta fram en besparing på boendet jmf med att köpa nu och se de första 2 årens avbetalning på lån som del i en livslång investering. Här kan man såklart resonera fram och åter vad som är bäst.
    Men frågan kvarstår, någon som har erfarenhet av att låna till hela köpeskillingen...

10. J
    Medlem · Nivå 7
    Vi försökte med det men gick inget bra. Du har redan hört är varför. Däremot kan man ju låna pengar av en släkting, och säga till banken att det var en gåva, de bryr sig inte, även om de fattar nog såklart att det är ett lån. :)

Det handlar om ansvar och att visa att man kan spara ihop pengarna. Sen kan det kanske gå igenom om man har enorm inkomst, och drar till med en historia att man varit utomlands och krigat mot IS eller något och inte haft möjlighet att spara..

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 12
    Hus är dyrt!
    Ränta på lån
    Amortering
    Drift, el, värme, sophämtning, plogning, vatten, gräsklippare
    Underhåll!
    Hemförsäkring

Många saker som kostar mer än i en lägenhet. Så vill man ha ett bekymmersfritt liv är det hyresrätt som gäller, och helst en billig. Hus bor man främst i för att det är najs

12. H
    Medlem · Nivå 16
    Jag ser att du är i Västerbotten. Eftersom du talar om såna där priser gissar jag på Umeå.
    Du behöver bara flytta en liten bit utanför stan så halveras priserna.

Med tanke på att det är fastighetsbubbla i Umeå med förorter just nu så tycker jag att det verkar dumdristigt att inte ha 10% egna besparinger till köpet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: