S
M myrstack skrev:
Jag tror i princip att enda sättet att få till en sådan finansiering är att vara känd kund vid utflyttning ur landet och sedan bibehålla en kundrelation från utlandet. Troligtvis underlättar det att ligga hos en mindre bank eller ett bankkontor där man är känd som kund ( om så fortfarande finns ). Även i sådan fall så kommer man vid kreditupplysningen som i princip sker direkt inte existera vilket är första stora hindret att ta sig över.

Har som återflyttande till Sverige upplevt hur man i princip inte är värd något alls även om tror att gamla meriter som ett personnummer och ett nytt fräscht svenskt lönebesked ska hjälpa. Vi är otroligt naiva och okunniga hur det är att inte riktigt vara med i systemet vid allt från att skaffa ett mobilabonnemang eller att finansiera en bostad.
Naiva vet jag inte? Alla förstår väl att det blir jäkligt mycket admin första åren när taxerade inkomsten ekar tom?

Det är inte bara avsaknad av inkomst. Även med ett svenskt personnummer så finns man i princip inte när man skriver ut sig ur landet eller i fallet av återvändande/immigrering innan det kickar igång. Det kan ta tid. Nu är det 10 jag återvände men det var personlig besök för samtliga i familjen på Skatteverket för att börja processen att komma in i systemet igen.

Att en kreditupplysning inte i visar inkomst hanterar man ofta med ett intyg fram arbetsgivare men om man inte verkar ens existera är de jobbigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.