6 112 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Låna en del - Kontantinsatts
Köpte också hus på en lön i storstan (en var arbetslös efter avslutadw studier). Fick nej från 3 banker innan Swedbank sa ja efter ett personligt möte där vi la fram vår sak och bankkvinnan sa att vi nog ändå var den typen av kunder som de långsiktigt ville ha. så det löstes med ett fackligt lån till kontantinsatsen och vi fick vårt hus. Egentligen är det lite konstigt att man själv inte får avgöra hur mkt av sin månadsbudget man vill lägga på ett hus. Det var för oss stora summor man skulle ha kvar vid en hög ränta. För mig som är hemmakär kändes det som att jag kunde lägga mycket större andel av min inkomst på boendet. De skulle ta fran en personlighetstest liknande den man kan åka på vid anställningsintervjuer för att se hur viktigt boendet är för den sökande.
Kan gå att ta ett blancolån från en långivare som inte tar uc (då syns inte det lånet för banken ni tar bolån i), men då måste man tumma lite på sanningen i bolåneansökan.
Sen på bollen.M.Drömmaren skrev:
Får banken inte låna ut för o finansiera kontantinsatts? Jag o sambon kan säkert låna nånstans men det vågar vi ju inte om "våran" bank sen säger nej. De kommer väll fråga om de lånet osv.. Åh vad låst o frustrerad man blir, Vi har råd med två lån men vi har inte tiden o spara o vänta för bor vi kvar här tar de ännu längre tid då vi har så höga utgifter
Men jo du får låna hela insatsen med. Så gjorde jag.
Dock skall du vara medveten om att du skall amortera av det snabbt med. Vi satte 5 år på insatsen men betalar det efter 4 år och ökar då på topplånet.
Insatslånet blir ett blanco med lite högre ränta.
Så länge ni har råd med det, och då räknar banken med alla löjliga utgifter som konsumentverket eller vilka det är som säger att alla lägger multum med pengar på tidningar och tvål =)
Du har helt rätt. Man skall säga till sin bank att man behöver låna till insatsen med. Vill de inte vara tillmötesgående så är de ju inte direkt ensamma som bank. Jag själv bytte 2 gånger, sista gången för att banktanten ljög mig rakt upp i ansiktet och beviljade för att jävlas endast 400 tusen kr för en villa. Kul att hennes kontor la ner sen för ingen ville ha med dem att göra =)Niklasloow skrev:
I annat fall kan egentligen banken skita i vad du tar ett blancolån till, många köper ju skit för det lånet så att man lägger in det i sin villa är ju många gånger bättre.
Absolut är det bättre med blancolån för en villa än för ens xbox. Men oavsett vad så har banken rätt att vetaRkarlsson skrev:Du har helt rätt. Man skall säga till sin bank att man behöver låna till insatsen med. Vill de inte vara tillmötesgående så är de ju inte direkt ensamma som bank. Jag själv bytte 2 gånger, sista gången för att banktanten ljög mig rakt upp i ansiktet och beviljade för att jävlas endast 400 tusen kr för en villa. Kul att hennes kontor la ner sen för ingen ville ha med dem att göra =)
I annat fall kan egentligen banken skita i vad du tar ett blancolån till, många köper ju skit för det lånet så att man lägger in det i sin villa är ju många gånger bättre.
Ja de vill trots allt veta att man kan betala för sigNiklasloow skrev:
Söker man efter lån utan UC så hittar man bara massa konstiga sidor om snabblån. Det är till att hugga av benen och be om att bo i en sovsäck på gatan.
Tack för respons. Samma dam som innan hävdat att det finns inget hon kan göra erbjöd nyligen ett privatlån för o hjälpa till sista biten. Mest för att vi sa att vi inte vill tömma alla depåer utan ha lite kvar om något händer. Tyvärr blev de inget med de huset men ja har gjort ett nytt inägg med mitt nya dilemma eller fundering iaf. Ta gärna en kik, du har kanske kunskap där med.Rkarlsson skrev:
Rkarlsson skrev:
Blir väldigt skeptisk när personer, TS och andra, skriver att de på 10-12 månader kan spara ihop till en handpenning plus en buffert.
Min naturliga fråga blir då: Varför har ni inte gjort det tidigare? Samtidigt säger ni att ni har dyr bil, så dyr att ni tydligen kan byta ner den och få mycket? pengar över. Bara! ett studielån, det kan vara stor kostnad per månad.
Jag skulle vänta det där året, spara ihop pengar (och se om det går för tidigare har det ju inte gått att spara), sälja/byta bilen. Och sedan titta efter hus som inte är från 70-talet med riskkonstruktioner och en massa kostsamma renoveringar.
Min naturliga fråga blir då: Varför har ni inte gjort det tidigare? Samtidigt säger ni att ni har dyr bil, så dyr att ni tydligen kan byta ner den och få mycket? pengar över. Bara! ett studielån, det kan vara stor kostnad per månad.
Jag skulle vänta det där året, spara ihop pengar (och se om det går för tidigare har det ju inte gått att spara), sälja/byta bilen. Och sedan titta efter hus som inte är från 70-talet med riskkonstruktioner och en massa kostsamma renoveringar.
Klicka här för att svara