F fribygg skrev:
Värmland är väl generellt "glesträsk"
Nu e det inte nåt generellt vi diskuterar utan TS specifikt. Å utan att veta nåt som helst om TS fastighet blir det meningslöst å säga att ”priset på TS fastighet har toppat ut”

Finns tex många fina fastigheter längs Vänern/Klarälven/Fryken jag hade kunnat tänka mig att äga å som jag inte inbillar mig kommer att bli billigare

Z Zodde skrev:
Nu e det inte nåt generellt vi diskuterar utan TS specifikt. Å utan att veta nåt som helst om TS fastighet blir det meningslöst å säga att ”priset på TS fastighet har toppat ut”

Finns tex många fina fastigheter längs Vänern/Klarälven/Fryken jag hade kunnat tänka mig att äga å som jag inte inbillar mig kommer att bli billigare
TS får ju själv välja om han vill gå ut publikt med var han bor men av vad han hitills skrivit på detta forum är det knappast på ett ställe där fastighetspriserns ökar.

F fribygg skrev:
TS får ju själv välja om han vill gå ut publikt med var han bor men av vad han hitills skrivit på detta forum är det knappast på ett ställe där fastighetspriserns ökar.
Vi vet inte, därför blir det löjligt att påstå nåt som helst. Därför hör ”priserna har toppat ut” öht inte hemma i diskussionen. Och borde oavsett ha noll betydelse för TS val m

Z Zodde skrev:
Vi vet inte, därför blir det löjligt att påstå nåt som helst.
Att Du inte vet må vara sant, jag försöker följa forumreglerna och avslöjar inte TS bostadsort.

F fribygg skrev:
Att Du inte vet må vara sant, jag försöker följa forumreglerna och avslöjar inte TS bostadsort.
Som sagt, huruvida TS fastighet har toppat ut prismässigt vet vi noll om å därför borde det också ha noll påverkan på TS beslut.

Så som jag ser det , iom att de är två så låna på och köpa husbilen.
Skulle någon av dem gå bort kommer man till frågan: okar kvarvarande ha kvar huset?
Om inte tja då måste det ju säljas.
Och så om huset är värt 1.6 och det finns lån på 300 och han lånar 500 till så hamnar man på 800.
Är ytterst tveksam till att huset skulle tappa i värde med hälften (om inte Ryssarna får ännumer tuppjuck )
Därmed är det mer eller mindre riskfritt att låna dessa 500.

Har TS dessutom en 150 som "ligger" och skvalpar (av de 300) är frågan var det kan tänkas de pengarna ska gå till. Kommer de att fortsätta buffer för oförutsedda utgifter för både hus och husbil ser jag inga som helst problem.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Som jag förstått det "straffas" dom som har pengar kvar när dom åker in på hem genom att inte få bostadsbidrag osv. Luspank är ju målet man bör ha när livet är slut.
Problemet är att man inte vet när det inträffar och speciellt inte när man är två.

TRJBerg
Ser inga nämnvärda problem med planen. Som andra nämnt, köp inte för dyr/stor husbil (många skäl till att inte göra det) och gärna några år begagnad.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Så som jag ser det , iom att de är två så låna på och köpa husbilen.
Skulle någon av dem gå bort kommer man till frågan: okar kvarvarande ha kvar huset?
Om inte tja då måste det ju säljas.
Och så om huset är värt 1.6 och det finns lån på 300 och han lånar 500 till så hamnar man på 800.
Är ytterst tveksam till att huset skulle tappa i värde med hälften (om inte Ryssarna får ännumer tuppjuck )
Därmed är det mer eller mindre riskfritt att låna dessa 500.

Har TS dessutom en 150 som "ligger" och skvalpar (av de 300) är frågan var det kan tänkas de pengarna ska gå till. Kommer de att fortsätta buffer för oförutsedda utgifter för både hus och husbil ser jag inga som helst problem.
Ja, ungefär så ser det ut ekonomisk. Mina tre barn, klara sig själva även om jag skulle bränna allt.
Äger huset själv. Fixat med gemensamma ekonomin ifall jag går bort före sambon.

Huset en timmerstuga, med vedeldad bastu och isolerad friggebod ligger 10 km norr om Torsby i Fensbol
På östra sidan av dalgången, 300 m från 45:an.
Fint utsikt i väst.

Ca två mil till Hovfjället, så huset går att sälja som sportstuga.

Direkt el i nödfall, på låg värme om vi åker bort flera dagar vintertid.
Värmer hela bodelen med större täljstensugn.

Garaget håller tempen typ 5 - 10 grader med ett 1 kW element vintertid.

Rött enplanshus med blått tak i grönt landskap, bil parkerad framför, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det lugnt o fint, med trevliga grannar.

Och... Jo, som intresserad husägare och forummedlem, är huset ordentligt underhållet med bl a nytt yttertak. Blir ommålat i sommar.

Redigerat:
  • Gilla
John Karlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så tycker sambon också.... Som har god insyn i min ekonomi.

Jag har för tillfället körförbud på bil, p g a TIA och troligen liten stroke.
Men får troligen tillbaks om en dryg månad. Tränar bl a motoriken och
kopplingarna i skallen, genom att
bl a flyga drönare. Funkar finfint Rekommenderas.

- Just detta som plötsligt nu hände mig gör att man får lite annan syn på livet.... Alltså inte bara vänta in slutet, eller stampa på i gamla spår.

Vill mera trots att man fysiskt blivit lite segare.
Jag säger också kör! Klart man ska ägna pensionen till att göra saker man drömt om.
Men givet situationen med TIA och Stroke: Se till att köpa en husbil som även sambon är bekväm med att köra och att hon verkligen också gör det regelbundet.
Vi är ute och åker en hel del husbil och det man ser är att det till 99% gubbarna som kör och tanterna sitter bredvid och stickar. Vi delar på körningen 50/50 och möts av många förvånade blickar när det är frun som kör in bilen på en camping och skickligt backar in på en plats.

Även om det skulle bli så att du inte får behålla körkortet så kan ni ändå ha många års nöje kvar av husbilslivet om ni ser till att ni båda kan, vill och får köra fordonet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Ja problemet med dessa seniorlån som egentligen bara är ett dyrt huslån som ska betalas ur dödsbo är ju att vilkoren oftast inte är så bra egentligen..
eller iaf inte för nån annan än företaget som tillhandahåller tjänsten

Många gånger om man börjar granska vilkoren så är det ett jäkligt dyrt sätt att låna pengar av sig själv..

Om man jämför med att gå och låna liknande summa till en renovering och har ett hus som skulle öka i värde av den renoveringen så är det oftast inga problem att få låna till bättre vilkor

Eller att man skulle köpa en annan bostad så är det plötsligt ok med en annan belåningsgrad på huset men det är hopplöst att få fram rätt siffror på huset man redan har, även om det egenligen bara är samma sak

F fribygg skrev:
Befolkningstillväxten har avstannat och energipriserna ökar liksom åldern på befolkningen.
Om lån/investering däremot sker i ett värmesystem som ger möjlighet att bo även utan stor fysisk insats (på ålderns höst) kan ju värdet på kåken behållas eller kanske öka även i Värmland

Klokt, att bränna låneutrymmet på en husbil när man som TS inte ens har skaffat värmepump(ar) utan kör delvis på direktel verkar lite dumt.
Eldat med ved i täljstensugn typ 25 år.
Direktel på LÅG värme i garaget vintertid.. Ej i övrigt.
Jo, jo, kanske sätta in en liten LLVP. Men betalar den sig?

Inte ökat på det amorteringsfria 150-lånet än...

- Köpte mig en ATV Yamaha Grizzly 23, uttagen 24 med snöblad. Gått 23 mil. Rimlig peng.
Har svårt att se att den minskar i värde närmaste åren.

Säljer ev segelbåten jag haft i 19 säsonger. Börjar bli nöjd. Kostar
i o f inte mycket att driva och att ha kvar. Sjunker inte i värde nåt mer.

- Och jag kollar fortfarande efter en halvintegrerad plåtis. Som man kan idka friluftsliv med, utan att skämmas. ( Kollade på en 10 år gammal. Blev bländad, helvit både inne o ute, inget för mig. Fick ta av mig skorna på visningen.

Redigerat:
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Direktel på LÅG värme i garaget vintertid.. Ej i övrigt.
Jo, jo, kanske sätta in en liten LLVP. Men betalar den sig?
Sätt en l/l vp som klarar att hålla 8-10 grader i garaget, det lär betala sej om du har 6 månaders uppvärmingssäsong och max en månad med mer än 20 grader kallt

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Ska givetvis fundera på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.