4 954 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Låna amorteringsfritt på huset
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Utan att bli för långrandig så vet jag flera som gjort ungefär såhär. Det största misstaget en av de gjorde var att köpa en alldeles för stor och dyr husbil(1 mkr plus). Han orkade inte ta hand om den och han sålde den efter några år med rätt stor värdeminskning.H Hybro skrev:Pensionär. Sonderar terrängen för att köpa en mindre husbil. Vill göra något mer så länge jag orkar. Barnen är vuxna och har mer än väl, så de klarar sig.
Huset i bra skick, på landet. Värderat till 1.65, kvarvarande skuld ca 140. Och ett amorteringsfritt lån på 150 som jag inte använder, bara betalar ränta, som en reserv.
Ja, ja...
Har hört detta med att satsa på guld o värdepapper...
Byter bank i dagarna. Muntligt inledande löfte att låna ytterligare max 500, till en ränta betydligt lägre än vad som erbjuds på nätet för Pensionärslån, Seniorlån e t c.
- Grunden i det hela.
Jag vill inte sälja huset med vidbyggt garage som jag trivs i, bastu, hundgård, friggebod och veduppvärmning mm än och flytta in i hyreslägenhet för att få loss typ 1.5. sitta o titta ut genom ett fönster på grannar är inget för en eremit som mig. Gjorde det i ungdomen några få år.
Samtidigt vill jag nu byta från segelbåt som jag haft i 20 säsonger, flitigt utnyttjad typ 75 övernattningar varje år, till husbil.
Vill upptäcka mer. Komma tillbaks till friluftslivet på land. Hinner inte med allt som det är nu. Och åldern börjar tajt sin rätt.
Har i o f s sommarstuga. Åkt snöskoter, men nu sålt.
Har räknat på utökat amorteringsfritt lån. Ser ut att fungera.
Alltså det går ju att sälja husbilen, när jag vill om jag behöver.
Vi har typ huskonton som räcker till investeringar och underhåll.
Vad ser ni för risker med det hela?
Så ska du göra det, köp en rimlig husbil som passar er så låter väl det bra!
Och framför allt, inte en dubbelsäng i ena hörnet bak, är man till åren och ska krypa förbi den på yttersidan, kan det bli problem. En säng på vardera sidan bak eller på mitten är att föredra för äldre personer.
Har en säng på varje sida bak själv i husbilen.
Har en säng på varje sida bak själv i husbilen.
Kör nu än att ångra dig när åldern och orken gör sig till känna.
Gör en budget där du har realistisk värdeminskning och känner att du kan när som helst sälja och känna att det ändå var värt det.
Dvs köp inget nytt utan prisvärd bättre begagnad som håller sig skapligt i värde. Låt det kosta men håll förlusterna under kontroll.
Gör en budget där du har realistisk värdeminskning och känner att du kan när som helst sälja och känna att det ändå var värt det.
Dvs köp inget nytt utan prisvärd bättre begagnad som håller sig skapligt i värde. Låt det kosta men håll förlusterna under kontroll.
I grovplanering, nu 71, nyss haft TIA o liten stroke, så inser jag att det ändå kan bli fina år innan det är dags att flytta till nåt mindre.
Känner ju att tiden är begränsad. Tror inte att jag blir lika gammal som min faster 96 år o pigg.
Känner ju att tiden är begränsad. Tror inte att jag blir lika gammal som min faster 96 år o pigg.
Oj, det var ett krasst påstående på flera sätt?F fribygg skrev:
Vet du VAR huset ligger (på landet i Värmland kan vara så ofantligt mycket)
”Har haft sin pristopp” indikerar på att det ska ner från nuvarande nivå…
Få andra assets slår hus när det gäller inflationsskydd så tillåter mig tvivla
Om du ska sälja för att du ska in på hemmet är det för de flesta inte så lustigt att tillbringa sina sista år som ”kund hos kronis”. De flesta har nått behov av att inte lämna denna värld med ett skamfilat eftermäle…RoTe skrev:
”Den luspanke RoTe har idag vandrat vidare, han ägde inte ens sina egna kalsonger”
Som jag förstått det "straffas" dom som har pengar kvar när dom åker in på hem genom att inte få bostadsbidrag osv. Luspank är ju målet man bör ha när livet är slut.Z Zodde skrev:
Befolkningstillväxten har avstannat och energipriserna ökar liksom åldern på befolkningen.Z Zodde skrev:
Om lån/investering däremot sker i ett värmesystem som ger möjlighet att bo även utan stor fysisk insats (på ålderns höst) kan ju värdet på kåken behållas eller kanske öka även i Värmland
Klokt, att bränna låneutrymmet på en husbil när man som TS inte ens har skaffat värmepump(ar) utan kör delvis på direktel verkar lite dumt.A AndersS skrev:
Ja, och?F fribygg skrev:
Är villan på ett pendelavstånd till nån större stad eller ligger den i ”Glesträsk” är för mig en avgörande faktor.
Att utan sån vital info predika om prisutveckling blir imho totalt meningslöst
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Fast jag skulle nog fundera både en och två gånger om hus ska behållas eller inte. Jag har full förståelse att man vill bo kvar och ha det likadant som man haft det tidigare men åren går och man kommer ändå till en punkt där man inte kommer att orka hur gärna man än vill ha kvar något. Funderar man på husbil och båt på äldre dagar så måste det ju vara guld värt att bara kunna dra iväg och låsa dörren och inte behöva bry sig ett smack typ. Då kan man åka när man vill och vara borta hur länge man vill.