Mätte du 230 V mellan de två hålen i uttaget? (dimmern på max) Det ska även vara 230 V mellan ett av hålen och stiftet för skyddsjord. Om uttaget skulle vara trasigt borde det synas. Det är dock ovanligt att det blir då dålig kontakt i hylsorna att lampan inte fungerar alls. Har du fler lamputtag kan du ju prova lampan där.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mätte du 230 V mellan de två hålen i uttaget? (dimmern på max) Det ska även vara 230 V mellan ett av hålen och stiftet för skyddsjord. Om uttaget skulle vara trasigt borde det synas. Det är dock ovanligt att det blir då dålig kontakt i hylsorna att lampan inte fungerar alls. Har du fler lamputtag kan du ju prova lampan där.
aa exakt mätte mellan de två hålen i uttaget. Testade aldrig mot stiftet och har tyvärr inte tillgång till verktyget nu. Köpte även en vanlig glödlampa med en lamphållare att testa med idag fungerade ej. Testade även lampan jag tänkte ha där i ett annat uttag och där fungerar den utmärkt.
 
Klart är att det är avbrott, oklart dock var. Börja med att titta på kontaktblecken i uttaget ifall de skulle vara så utböjda att stiften på en stickpropp inte får kontakt, dock osannolikt. Mer troligen avbrott någon annanstans och att du fångade upp lite kapacitivt kopplad spänning med ditt instrument. Läste du verkligen av ca 230 V på instrumentet? Det finns en dimmer med också, kanske är det den.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Klart är att det är avbrott, oklart dock var. Börja med att titta på kontaktblecken i uttaget ifall de skulle vara så utböjda att stiften på en stickpropp inte får kontakt, dock osannolikt. Mer troligen avbrott någon annanstans och att du fångade upp lite kapacitivt kopplad spänning med ditt instrument. Läste du verkligen av ca 230 V på instrumentet? Det finns en dimmer med också, kanske är det den.
Mätte två gånger 231 v första och 232 v den andra gången. Ska kolla på kontakten. Tack för hjälpen!
 
Har fortsatt utredningen. Testade lampan i ett annat uttag och där fungerade den perfekt. Testade även en vanlig glödlampa i det trasiga uttaget vilket inte fungerade och till sist testade jag att montera bort honan så trådarna från taket kunde kopplas direkt in i lampan detta fungerade inte heller! Har helt slut på idéer nu, känns som jag har testat allt, någon som har tips på nästa steg innan man ringer en elektriker?
 
Följ kretsen bakåt, titta i tidigare dosor som är med i kedjan, bakom strömbrytaren/dimmern. Dimmern kan vara trasig, prova att koppla förbi den.
 
Det finns troligtvis en dosdimmer någonstans, har varit ute för detta problem själv.. Mätte 230V utan inkopplad lampa, men med inkopplad lampa och mätte över anslutningen hade jag 0V.
bytte dosdimmer och vips så fungerade det.
 
E el-guran skrev:
Det finns troligtvis en dosdimmer någonstans, har varit ute för detta problem själv.. Mätte 230V utan inkopplad lampa, men med inkopplad lampa och mätte över anslutningen hade jag 0V.
bytte dosdimmer och vips så fungerade det.
Kanon tack för svar ska testa
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.