18 734 läst ·
14 svar
19k läst
14 svar
Lamputtag i taket slutat fungera
Hej! Mitt problem är angiven i rubriken, som sagt så har ett lamputtag slutat fungera i min lägenhet. Detta skedde i samband med en lampinkoppling utan att elen var avslagen. (Min flickvän hade inte lärt sig att man ska slå av elen innan...) Resultatet av detta var att det skedde en "minismäll" vid kablarna. Därefter trots ny avskalning av kablarna så är dem strömlösa, har mätt med instrument och det ger inget utslag. Elcentralen i lägenheten består av automatsäkringar och allt verkar funka som det ska där. Är det någon som har tips på vad som kan vara fel, eller måste jag ta hit en elektriker. Tack på förhand Mvh Viktor
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Är detta ett lite äldrehus? inte så att ni har 2st tändtrådar och en nolla eller rentutav nyttjat fel kablar?
Allting annat i lägenheten funkar? Om det gör det låter det inte som en huvudsäkring även om spisen utan "problem" kan gå med en tappad fas bara att det tar en jävla lång tid att få upp någon värme. Spring ner och kolla mätarblocket om du har tillgång dit annars ring din bovärd/fastighetsskötare etc.
Allting annat i lägenheten funkar? Om det gör det låter det inte som en huvudsäkring även om spisen utan "problem" kan gå med en tappad fas bara att det tar en jävla lång tid att få upp någon värme. Spring ner och kolla mätarblocket om du har tillgång dit annars ring din bovärd/fastighetsskötare etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
En väldig massa svar! Det är ett äldre lägenhetshus från 60talet. Ska ringa fastighetsskötaren och se vad dom säger ang säkringar utanför lägenheten. Jag vet tyvärr inte om någon av automatsäkringarna i elcentralen gick. Dock borde väll säkringarna i elcentralen vara i funktion då alla andra lampor i lägenheten fungerar då dem ligger på samma säkring. Jag har dimmer, en sådan variant som man bara vrider på och av, kan säkringen i den förhindra att det kommer fram ström?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Japp.
Protte
Protte
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om du drar bort vredet på dimmern ser du säkringshållaren. Det brukar antingen vara en rund hållare som du vrider motsols eller också kan det vara en avlång sak som du drar ut med en liten mejsel. Säkringen är en trög glasrörssäkring, 20x5 mm stor. Stryrkan brukar stå bredvid säkringshållaren på dimmern. Stäng av strömmen först.
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Ja, "dimmer" var kodordet. Antingen finns där en säkring som Handysmurf skriver, eller så har dimmern pajat. Det är inte helt ovanligt att de inte tål en sådan kortslutning. Och som sagt stäng av strömmen innan du tar ur en glasrörssäkring, vissa säkringshållare är så utförda att man kan komma åt den änden på säkringen samtidigt som den andra änden är i kontakt med spänning.
Tänkte bara säga att det nu är löst, tog en stund innan jag hade tid att testa allt. Men som ni sa, kodordet var dimmer. Efter att ha kopplat in en ny dimmer så fungerade allt som det skulle. Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Förstördes dimmern av denna fadäs? Luktar konstuktionsfel tycker jag, även om den var "no-name"... Är du säker på att det inte bara var säkringen som smält/smällt? Bara av ren nyfikenhet som jag frågar.
/C
/C
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag har varit med om att själva triac:en i dimmern gått sönder samtidigt som säkringen. Bytte triac så fungerade den igen. Det finns några olika typer av dimmrar och det framgår inte vilken typ TS hade.
Ja!! Tyvärr finns risken. Halvledarkomponenter är känsliga för kortslutningen och normala säkringar är väldigt långsamma i dessa sammanhangchristoffer09 skrev:
Klicka här för att svara