Hej, anser ni att lamputtaget på den översta bilden är fackmässigt utfört?

"Enligt konsumentverket innebär kravet på fackmässigt utförande att arbetet utförs på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman."

Vi har inte specificerat att det skulle se ut som på den nedre bilden men jag tog det för givet att om man ber en elektriker installera ett eluttag i taket skulle det se ut som på den nedre bilden. Vad anser ni?

• Två olika taklampsocklar, övre med synlig rörinstallation, undre mer integrerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni kommit överens om?
Det är inte ovanligt att lampkablarna i äldre installationer bara sticker fram ur ett hål i taket. Det som visas på din bild kan anses vara en vettigt kompromisslösning.
Ett alternativ hade varit ett utanpåliggande lamputtag, det hade nog varit den optimala lösningen här.

T
Jag förstår frågan - jag tycker själv det ser jävligt ut och skulle definitivt förväntat mig som på den andra bilden.

Men!

Jag skulle faktiskt föredra alternativ 1. Detta eftersom nästan alla lampor man köper inte är anpassade till alternativ 2. De skall inte hängas upp i en krok, utan skall istället skruvas direkt/tätt mot taket och sockeln har därmed sällan rum för det fasta plastuttaget med tillhörande krok.

Så här fuskade jag på ett ställe då jag inte orkade skruva bort plastuttaget med krok:

Taklampa monterad med vita plastuttag och krok synlig mot ett strukturtapetserat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått uppfattningen att dessa lamputtag är något som sällan finns i övriga Europa. Många nya armaturer är då inte förberedda för att monteras och hängas i en krok i takuttaget, som då Turbo_tail visar på sin bild.

B
ettan är helt ok, i all fall har min elektriker gjort så....

Det går inte att i efterhand installera ett infällt lamputtag, utan att riva upp en del av taket. Vid en installation i bef. takt får man antingen göra som på bild 1, eller sätta ett utanpåliggande lamputtag. Alternativen borde kanske dikuterats. Även utanpåliggande uttag är inte självklart att man kan sätta var som helst. Det behöver sitta fast i något stabilt. Ett lamputtag skall klara en 15 kg lampa.

Fast.. Elektrikern har ju uppenbarligen kommit åt från andra sidan (vinden?) att dra fram ett rör, då bör det gå att installera även en takdosa från det hållet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi kom inte överens om mer än att det skulle sättas upp lamputtag i taken.

vi har haft flera olika hantverkare hos oss under sommaren och vi har lärt oss att det är viktigt att komma överens om exakt vad som ska och inte ska göras. Så delvis vårt misstag.

Jag tycker själv att det är gråzon. Det var inte det jag förväntade mig. Vi pratade med en annan elektriker som även han tyckte det var tveksam om det är fackmannamässigt utfört. Han tyckte att det var dåligt utfört och litade åt att det inte var fackmannamässigt. Men han tyckte det var svårt att avgöra.

T
E etompau skrev:
Vad har ni kommit överens om?
Den här frågan blir jag överlag superirriterad på som konsument. Kan man inte anta att entreprenören gör enligt vanlig praxis och inte hittar på egna fullösningar?

Hur mycket borde man specificera som okunnig konsument inom ett område då man anlitar en entreprenör?

Frågan "Kan du installera ett lamputtag?" - borde resultera i alternativ 2.
Frågan "Kan du installera ett lamputtag, så snabbt och billigt som möjligt?" - borde resultera i alternativ 1.

Räcker det inte med att säga "Jag vill ha dom här tapeterna på den här väggen." åt en målare? Eller riskerar man då att få dom antingen upp-och-ned, felsvängda, horisontiellt eller diagonalt? Skall man acceptera att målaren istället tapetserade intillliggande rum på andra sidan samma vägg - om man inte sade på vilken sida?

Redigerat:
  • Gilla
SolnaMicke och 3 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Den här frågan blir jag överlag superirriterad på som konsument. Kan man inte anta att entreprenören gör enligt vanlig praxis och inte hittar på egna fullösningar?

Hur mycket borde man specificera som okunnig konsument inom ett område då man anlitar en entreprenör?

Frågan "Kan du installera ett lamputtag?" - borde resultera i alternativ 2.

Räcker det inte med att säga "Jag vill ha dom här tapeterna på den här väggen." åt en målare? Eller riskerar man då att få dom antingen upp-och-ned, felsvängda, horisontiellt eller diagonalt? Skall man acceptera att målaren istället tapetserade intillliggande rum på andra sidan samma vägg - om man inte sade på vilken sida?

Fackmannen borde ha föreslagit några lösningsalternativ för kunden, och sedan med sin erfarenhet, rekommenderat en specifik lösning som sedan kunden ger sitt OK till imho.

• Gilla
SolnaMicke och 3 till
  • Laddar…
Borde inte elektrikern ha satt upp ett DCL-uttag om det ska vara fackmannamässigt? Dom där gamla uttagen ska ju inte användas i jordade anläggningar efter 1 april 2019 enligt Elsäkerhetsverket.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag hade som fackman satt ett utanpåliggande lamputtag, med uttag av den nya modellen eller den g:a helt beroende på vilken typ av anslutning kunden önskat.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.