Skall ett lamputtag DCL monteras på en takdosa med 70 eller 80 mm? Är det olika takdosa till DCL uttaget med och utan krok?

Det finns bara ett mått på skruvavståndet för takdosor vad jag vet, 70 mm. Och lamputtag för tak har i allmänhet en krok. Men det finns DCL-uttag som passar i både apparatdosa 60 mm och takdosa 70 mm.

Det finns heller inga speciella takdosor för DCL vad jag vet, med eller utan krok. Alla takdosor ska tåla ett uttag med krok, dvs 15 kg. Det är därför de har M4-skruv.
Men det kan vara bra att välja en som är extra djup då DCL-uttaget bygger inåt och tar en hel del plats i dosan.

Jag blir lite förvillad över hur man anger storleken på dosa. Jag antar att när man skriver att dosan är c/c 70 så avser man avståndet mellan skruvhålen och att dosan är 80 mm och kräver en T80 hålsåg på 84mm?

tommib
Ja, så är det. Och c/c 60 mm innebär att hålet är 74 mm och görs av en T70-hålsåg (dosfräs).
Det är ologiskt men när man väl lärt sig detta så är det inte så svårt. Tills man kommer in på ROT-dosorna som också är c/c 60 mm men inte passar i ett 74 mm hål :)

• Gilla
bldr
  • Laddar…
Tänk på att del uttagen kräver en rätt djup dosa passar inte alla takdosor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.