Hej,
Jag skulle behöva hjälp med nedan.

Bild 1 är befintlig lampkontakt och lapmppropp (har tre pinnar). Är det normalt?

Bild 2 är på en begagnad kristallkrona vars lamppropp har två pinnar. Har den tredje fastnat i lampkontakten?

Vågar inte köpa den. Eller är det inga problem att den tredje pinnen saknas? Säkert ändå?

Hur löser jag annars detta?

• En hand håller en oskarp bild av en vit elkontakt framför ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med metallarmatur, sladd, stickkontakt omvandlad till takuttag. Monteringsfel, osäker elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den tredje är jordanslutning
har du jordade vägguttag i rummet ?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den 1:a bilden är en kronkopplad kontakt med två tändtrådar och en nolla.
Den 2:a bilden är en modernare jordad kontakt med en tändtråd och nolla och där stiftet i taket är skyddsjord.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Innebär det att jag endast kan ansluta lampor som har tre pinnar som min befintliga på första bilden?

Nej, det går bra att ansluta lampan på andra bilden också. Passar stickproppen så är det ok. Detta är då under förutsättning att rummet har rätt typ av uttag och lampan rätt typ av stickpropp.

Jag skulle granska den nya lampan på andra bilden noga. Det sitter en skyddsjordad stickpropp på den, men den ser inte ut att vara skyddsjordad efter ordning. Den kan behöva renoveras. Du kan använda den i ditt rum med uttaget på bild 1, men inte i köket och andra platser där du har skyddsjordade uttag som man ser på bild 2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.