4 345 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Lämpligt elverk till Grundfos SQ 2-70
600 Watt funkar inte, har provat... - eller jo, den stöter upp vatten i korta intervaller (typ ett dricksglas i volym) då så fort pumpen har fått upp varvet och vattnet börja röra på sig så skenar effektförbrukningen till 1000-1200 Watt och växelriktaren kopplar ned inom någon sekund - och efter en kort stund försöker igen - beteende är dock lite olika beroende på vilken växelriktare man fick fatt på - obs, det skall vara 'pure sinus' - inte någon variant med 'modifierad sinus' då du bara får elände med dessa om du kopplar in annat än råa elelement som vattenvärmare utan styrelektronik eller dito kaffebryggare utan elektronik i sig, eller glödlampor med glödtråd...
Du bör ha en växelriktare som kan ge minst 1200 Watt kontinuerligt, dvs. dess märkeffekt vid kontinuerlig drift skall vara högre än vad pumpen drar i effekt - räkna inte med 'surge' (startströmskapacitet) på 50 -100% till i effekt då det bara försöker med det i någon sekund och sedan kopplar ned helt om inte strömförbrukningen gått ned till under växelriktarens nominella effekt inom den tiden.
Du bör ha en växelriktare som kan ge minst 1200 Watt kontinuerligt, dvs. dess märkeffekt vid kontinuerlig drift skall vara högre än vad pumpen drar i effekt - räkna inte med 'surge' (startströmskapacitet) på 50 -100% till i effekt då det bara försöker med det i någon sekund och sedan kopplar ned helt om inte strömförbrukningen gått ned till under växelriktarens nominella effekt inom den tiden.
Redigerat:
Jag har en liten "powerstation" med uttag, men den är för klen för 1000w kontinuerligt. Däremot har jag batterier i både husvagn, båt m.m. som jag tänkte nyttja i nödfall. Beställde denna med ren sinus och 2000w/4000w och hoppas det löser sig vid ev strömavbrottN nevinator skrev:Hur är möjligheten att låta en Ecoflow driva pumpen? Jag har själv en SQE 2-55 och ser risken med att ett elverk inte skulle bli använt till annat, och därför att packningar kan ha torkat, vatten i tanken etc.
Vilken nivå skulle man behöva komma upp på då? Duger en River 3 med topplast 1200W, 600W kontinuerligt till den mjukstartande 1kW-pumpen, eller krävs nästa nivå (Delta 2, 1800W)?
River3:
[länk]
https://www.amazon.se/gp/product/B09ZXXBSCH?ref=ppx_pt2_dt_b_prod_image&th=1
Men... Vilket av mina batterier bör vara bäst för pumpens sporadiska start/stopp? Har ett 70Ah "startbatteri" i båten och ett 75Ah fritidsbatteri i husvagnen.
Klassisk startbatterier av våt typ är bra på att ge mycket ström men är värdelösa att använda som cyklings-batteri om de laddas ut lite mer djupare (typ mer än 20-30% från fulladdat). Kör man fullt upp och ned i kapacitet så handlar det om enstaka 10-tal cykler innan kapaciteten gått ned drastisk och värre att något i batterier går sönder och det blir avbrott helt eller kortsluten cell. Detta problemet har de som har diesel/bensinvärmare och används ofta på vintern i samband med kortare körningar - batterier som normalt klarar 10 år i bil kan nötas ned på enstaka år med den typen av användarmönster.
Fritidsbatterier är lite grövre byggda med färre men tjockare plattor och tål betydligt flera fulla ladd och urladdnings-cykler, men nakdelen att de inte kan lämna riktigt lika mycket i startström - men det är fortfarande så rejält att du ofrivilligt kan svetsa skiftnycklar med det...
Sedan har man batterierna avsedda för solcells-anläggningar med kanske tom. rörelektroder för den positiva sidan och det tål många djupa cykler innan de börja tappa kapacitet - men de är dyra...
Sedan har vi Jokern - AGM-batterier, ofta som startbatterier eller UPS-batterier och de är heller inte avsedda för många och djupa cykler, dock ofta betydligt mer tåliga än vanliga bilstartbatterier.
Själv har jag AGM-batteri men det beror på att jag fick ta över en från en bil som en morron var strömlös av okänd orsak och trots jag påpekade att batteriet troligen var OK efter laddning så köpte bilägaren ändå en ny batteri och vi hjälptes åt att byta den och jag fick ta den gamla och själv provladda den och behålla den om den var OK.
Batteriet var i nästan nyskick (dvs. runt 13 Volt) när man mätte polspänningen när batteriet var urkopplat helt i 24 timmar innan spänningsmätning, efter en lång laddning med intelligent laddare, vilket visade att bilen var strömlös berodde på något helt annat än batteriet - så nu är den min vattenpumps-batteri och UPS-batteri vid längre strömavbrott och redan provat den och kapaciteteten var som förväntad när det var 6 timmar strömavbrott för inte så länge sedan, och det verkade inte vara någon cell som ballade ur i förtid.
---
Med hydropress med typ 10-15 liter användbar vatten så kanske körtiderna ligger i området 10-20 sekunder, vilket gör att batterier har tid på sig att återhämta sig innan nästa pumpomgång - dvs. inre delarna i blyplattan och dess ytskikt hinner att utjämna sig kemiskt innan nästa körning.
Normalt så stänger man av växelriktaren när pumpen har pumpat upp hydropressen till fullt och man slår inte på den igen förrän det tar stopp i kranflödet av vatten. Och varför man stänger av beror på att en växelriktare på 2 kW har märkbart hög tomgångsström och pumpar man bara vatten några gånger per dygn så är det växelriktaren som kommer att tömma batteriet på energi med sin tomgångsförbrukning och ganska lite av det går åt till att pumpa vatten.
Fritidsbatterier är lite grövre byggda med färre men tjockare plattor och tål betydligt flera fulla ladd och urladdnings-cykler, men nakdelen att de inte kan lämna riktigt lika mycket i startström - men det är fortfarande så rejält att du ofrivilligt kan svetsa skiftnycklar med det...
Sedan har man batterierna avsedda för solcells-anläggningar med kanske tom. rörelektroder för den positiva sidan och det tål många djupa cykler innan de börja tappa kapacitet - men de är dyra...
Sedan har vi Jokern - AGM-batterier, ofta som startbatterier eller UPS-batterier och de är heller inte avsedda för många och djupa cykler, dock ofta betydligt mer tåliga än vanliga bilstartbatterier.
Själv har jag AGM-batteri men det beror på att jag fick ta över en från en bil som en morron var strömlös av okänd orsak och trots jag påpekade att batteriet troligen var OK efter laddning så köpte bilägaren ändå en ny batteri och vi hjälptes åt att byta den och jag fick ta den gamla och själv provladda den och behålla den om den var OK.
Batteriet var i nästan nyskick (dvs. runt 13 Volt) när man mätte polspänningen när batteriet var urkopplat helt i 24 timmar innan spänningsmätning, efter en lång laddning med intelligent laddare, vilket visade att bilen var strömlös berodde på något helt annat än batteriet - så nu är den min vattenpumps-batteri och UPS-batteri vid längre strömavbrott och redan provat den och kapaciteteten var som förväntad när det var 6 timmar strömavbrott för inte så länge sedan, och det verkade inte vara någon cell som ballade ur i förtid.
---
Med hydropress med typ 10-15 liter användbar vatten så kanske körtiderna ligger i området 10-20 sekunder, vilket gör att batterier har tid på sig att återhämta sig innan nästa pumpomgång - dvs. inre delarna i blyplattan och dess ytskikt hinner att utjämna sig kemiskt innan nästa körning.
Normalt så stänger man av växelriktaren när pumpen har pumpat upp hydropressen till fullt och man slår inte på den igen förrän det tar stopp i kranflödet av vatten. Och varför man stänger av beror på att en växelriktare på 2 kW har märkbart hög tomgångsström och pumpar man bara vatten några gånger per dygn så är det växelriktaren som kommer att tömma batteriet på energi med sin tomgångsförbrukning och ganska lite av det går åt till att pumpa vatten.
Aha jag förstår. I mitt fall så går pumpen ganska ofta och kort tid då jag har den nya konstanttrycks-varianten med bara några liters trycktank och frekvensreglering. (förrutom vid dusch etc då den går mer). Kommer att koppla in växelriktaren bara vid strömavbrott, och då blir det inte aktuellt med dusch, men dricksvatten, spola på toalett är prio. Då borde jag klara mig med ett AGM 80Ah? Biltema eller något? Det kommer stå med en CTEK laddare som underhåll då strömmen finns.X xxargs skrev:Klassisk startbatterier av våt typ är bra på att ge mycket ström men är värdelösa att använda som cyklings-batteri om de laddas ut lite mer djupare (typ mer än 20-30% från fulladdat). Kör man fullt upp och ned i kapacitet så handlar det om enstaka 10-tal cykler innan kapaciteten gått ned drastisk och värre att något i batterier går sönder och det blir avbrott helt eller kortsluten cell. Detta problemet har de som har diesel/bensinvärmare och används ofta på vintern i samband med kortare körningar - batterier som normalt klarar 10 år i bil kan nötas ned på enstaka år med den typen av användarmönster.
Fritidsbatterier är lite grövre byggda med färre men tjockare plattor och tål betydligt flera fulla ladd och urladdnings-cykler.
Sedan har man batterierna avsedda för solcells-anläggningar med kanske tom. rörelektroder för den positiva sidan och det tål många djupa cykler innan de börja tappa kapacitet - men de är dyra...
Sedan har vi Jokern - AGM-batterier, ofta som startbatterier eller UPS-batterier och de är heller inte avsedda för många och djupa cykler, dock ofta betydligt mer tåliga än vanliga bilstartbatterier.
Själv har jag AGM-batteri men det beror på att jag fick ta över en från en bil som en morron var strömlös av okänd orsak och trots jag påpekade att batteriet troligen var OK efter laddning så köpte bilägaren ändå en ny batteri och vi hjälptes åt att byta den och jag fick ta den gamla och själv provladda den och behålla den om den var OK.
Batteriet var i nästan nyskick (dvs. runt 13 Volt) när man mätte polspänningen när batteriet var urkopplat helt i 24 timmar innan spänningsmätning, efter en lång laddning med intelligent laddare, vilket visade att bilen var strömlös berodde på något helt annat än batteriet - så nu är den min vattenpumps-batteri och UPS-batteri vid längre strömavbrott och redan provat den och kapaciteteten var som förväntad när det var 6 timmar strömavbrott för inte så länge sedan, och det verkade inte vara någon cell som ballade ur i förtid.
---
Med hydropress med typ 10-15 liter användbar vatten så kanske körtiderna ligger i området 10-20 sekunder, vilket gör att batterier har tid på sig att återhämta sig innan nästa pumpomgång - dvs. inre delarna i blyplattan och dess ytskikt hinner att utjämna sig kemiskt innan nästa körning.
Normalt så stänger man av växelriktaren när pumpen har pumpat upp hydropressen till fullt och man slår inte på den igen förrän det tar stopp i kranflödet av vatten. Och varför man stänger av beror på att en växelriktare på 2 kW har märkbart hög tomgångsström och pumpar man bara vatten några gånger per dygn så är det växelriktaren som kommer att tömma batteriet på energi med sin tomgångsförbrukning och ganska lite av det går åt till att pumpa vatten.
Det jag har (eller snarare fick) är en biltema AGM-batteri Art.nr 80-800 och hittills har den gjort sitt jobb, skaffade också sådana polanslutningar Art.nr. 35-1675 att koppla in när växelriktaren skall använda, och som redan sagt - ordentligt grova kablar och bara kort bit. 2 kW belastning på 12 Volt så ligger man på typ 170 Ampere från batteriet - egentligen skulle man vilja ha 24 eller 48 Volts omvandlare för att få ned strömmen i kablarna - men då är det helt annan prislapp och urvalet bra mycket mindre.
Dock blixtrar det ganska mycket just vid inkopplingen när stora kondensatorbanken i växelriktaren skall laddas även när man gör rätt i avseende polvändning, Så numera är det en bit snickeripenna fastsatt med snöre på kabeln med framvässad bred blyertsspets att lägga mellan typ 10-15 sekunder som 'soft start' innan man går på metall mot metall och det blixtar knappt alls - och ja, blyertsen blir varm...
Dock blixtrar det ganska mycket just vid inkopplingen när stora kondensatorbanken i växelriktaren skall laddas även när man gör rätt i avseende polvändning, Så numera är det en bit snickeripenna fastsatt med snöre på kabeln med framvässad bred blyertsspets att lägga mellan typ 10-15 sekunder som 'soft start' innan man går på metall mot metall och det blixtar knappt alls - och ja, blyertsen blir varm...
På min omvandlare 12-230 finns en brytare för drift och avstängd, fungerar bra och alltid koppling mellan batteri och omvandlare. Inga gnistor här inte.X xxargs skrev:Det jag har (eller snarare fick) är en biltema AGM-batteri Art.nr 80-800 och hittills har den gjort sitt jobb, skaffade också sådana polanslutningar Art.nr. 35-1675 att koppla in när växelriktaren skall använda, och som redan sagt - ordentligt grova kablar och bara kort bit. 2 kW belastning på 12 Volt så ligger man på typ 170 Ampere från batteriet - egentligen skulle man vilja ha 24 eller 48 Volts omvandlare för att få ned strömmen i kablarna - men då är det helt annan prislapp och urvalet bra mycket mindre.
Dock blixtrar det ganska mycket just vid inkopplingen när stora kondensatorbanken i växelriktaren skall laddas även när man gör rätt i avseende polvändning, Så numera är det en bit snickeripenna fastsatt med snöre på kabeln med framvässad bred blyertsspets att lägga mellan typ 10-15 sekunder som 'soft start' innan man går på metall mot metall och det blixtar knappt alls - och ja, blyertsen blir varm...
Nej, inte så länge den är inkopplad mot batteri, men när allt är isärtaget och man skall plocka ihop det från förrådet så kan man råka på detta när växelriktarens väldigt stora kondensatorbank skall laddas just när det kopplas in till batteriet.
Nu har jag inte kollat tomgångsströmmen på växelriktaren när den är inkopplad mot batteri i 'avstängd' läge - men även i dessa lägen kan de dra ett antal mA (tex. elektroniken bakom USB-ladduttaget som det numera finns inbyggda på sådana saker) som kanske är aktiv även i 'avstängd läge' och att ha sådan kontinuerligt inkopplat utan en underhållsladdare samtidigt för batteriet brukar gärna sluta med en djupt bottenurladdad och i praktiken skrotad batteri den dagen man behöver det.
Har jättestor respekt för små förbrukare på några 10-tals mA och knappt mätbart med tex. en tångampere-meter/multimeter, som inkopplad under lång tid kan totalt föröda även nya blybatterier efter några månader...
Nu har jag inte kollat tomgångsströmmen på växelriktaren när den är inkopplad mot batteri i 'avstängd' läge - men även i dessa lägen kan de dra ett antal mA (tex. elektroniken bakom USB-ladduttaget som det numera finns inbyggda på sådana saker) som kanske är aktiv även i 'avstängd läge' och att ha sådan kontinuerligt inkopplat utan en underhållsladdare samtidigt för batteriet brukar gärna sluta med en djupt bottenurladdad och i praktiken skrotad batteri den dagen man behöver det.
Har jättestor respekt för små förbrukare på några 10-tals mA och knappt mätbart med tex. en tångampere-meter/multimeter, som inkopplad under lång tid kan totalt föröda även nya blybatterier efter några månader...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har alltid batteriet på underhållsladdning i husvagnen. Ställer in det i pumphuset vid ev strömavbrott tänkte jag, och då kopplar jag på en enklare CTEK i vinterläge.X xxargs skrev:Nej, inte så länge den är inkopplad mot batteri, men när allt är isärtaget och man skall plocka ihop det från förrådet så kan man råka på detta när växelriktarens väldigt stora kondensatorbank skall laddas just när det kopplas in till batteriet.
Nu har jag inte kollat tomgångsströmmen på växelriktaren när den är inkopplad mot batteri i 'avstängd' läge - men även i dessa lägen kan de dra ett antal mA (tex. elektroniken bakom USB-ladduttaget som det numera finns inbyggda på sådana saker) som kanske är aktiv även i 'avstängd läge' och att ha sådan kontinuerligt inkopplat utan en underhållsladdare samtidigt för batteriet brukar gärna sluta med en djupt bottenurladdad och i praktiken skrotad batteri den dagen man behöver det.
Har jättestor respekt för små förbrukare på några 10-tals mA och knappt mätbart med tex. en tångampere-meter/multimeter, som inkopplad under lång tid kan totalt föröda även nya blybatterier efter några månader...
80Ah Global bly fritidsbatteri. Har kört det säkert 10år i husvagnen utan problem.
Ska nog också skaffa 35mm kabel med polanslutningar så man har rejält till växelriktaren. Många klagar på att det följer med klena kablar till de flesta växelriktare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
