Har köpt en diskmaskin som jag tänkte sätta in i mitt kök. Vatten och avlopp finns förberett sedan innan och jag tänker anlita en elektriker som får dra ett lämplig uttag. Men i skåpet som jag tänkte ställa diskmaskinen i kommer elen till spisen (möjligtvis också ugn). Det är precis att diskmaskinen går in på djupet och elinstallationen är det första som tar emot där bak. Är det lämpligt att ställa en diskmaskin klaff an mot detta?
 
  • Tomt köksskåp med synlig elinstallation och rör som blockerar bakre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nu är ju det där en typ av anslutning som man inte använder längre så din elektriker kan nog göra om det hela till en bättre lösning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju det där en typ av anslutning som man inte använder längre så din elektriker kan nog göra om det hela till en bättre lösning.
Det låter sunt. Men har lite svårt att se att en nyare anslutningen skulle vara mindre vilket göra att det fortfarande kommer vara en DM upptryckt mot den. Det kanske helt enkelt är bättre att välja en annan placering av DM (detta va dock den mest naturliga och den som jag trodde innebar minst arbete).
 
BirgitS
Den där brädan kan väl tas bort delvis (eller gröpas ur) så att det går att ha en tunn kopplingsbox där och sen sätta uttagen där de brukar vara, för diskmaskinen i ett skåp bredvid och för spisen (häll/ugn) bakom ugnen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den där brädan kan väl tas bort delvis (eller gröpas ur) så att det går att ha en tunn kopplingsbox där och sen sätta uttagen där de brukar vara, för diskmaskinen i ett skåp bredvid och för spisen (häll/ugn) bakom ugnen.
Själva dosan sitter i (lätt?) betong och sladden leder in i ugnsutrymmet där det sitter en klart mer mordern pryl som splittar till spis och ugn. Bakskivan ryker om DM ska dit. Men om du syftar på där sladden går in till ugnutrymmet så har du helt rätt. Den tar ca 10 mm från djupet. Det är ju goda nyheter men ska utforska alternativa placeringar lite till (men ber antagligen elektrikern om en åsikt kring gamla dosan oavsett). DM kommer ju ändå stå mot elanslutningen där hur jag än gör.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.