Jag ska sätta såna här spottar i takfoten på carporten, vilken kabel passar bäst till det?
Ska vara lagom böjlig för att gå trixa in i underspikningen samtidigt som den ska gå klamra snyggt där den blir synlig o kommer nog utsättas lite för sol när solen står lite lågt o lyser in i carporten.
Finns det kabel utan biledare som fungerar för dom förutsättningarna?
Ska vara lagom böjlig för att gå trixa in i underspikningen samtidigt som den ska gå klamra snyggt där den blir synlig o kommer nog utsättas lite för sol när solen står lite lågt o lyser in i carporten.
Finns det kabel utan biledare som fungerar för dom förutsättningarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en fråga utan riktigt svar. Det finns många trådar på detta om du söker t ex: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-kabel-till-takfotsbelysning.297386/post-2738063
Jag lutar nog mest åt att svaret i inlägg #9 i tråden där ovan är mest rätt om man ska följa elinstallationsreglerna.
Dock brukar de flesta inte orka montera en dosa vid varje downlight och det går ofta inte heller i praktiken då man bara har ett litet hål för själva downlighten och kan då inte komma åt en sådan dosa så då hamnar man i ett dödläge.
Rekommendationen brukar väl vara FQ i flexrör som går direkt in och ut i drivdonen men det kräver ju en downlight förberedd för det.
Här är en lite mer nyligare diskussion: https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-till-spottar-helt-regelenligt.479399/
Jag lutar nog mest åt att svaret i inlägg #9 i tråden där ovan är mest rätt om man ska följa elinstallationsreglerna.
Flexibla kablar hette tidigare anslutningskablar. Båda begreppen förekommer.
Dock brukar de flesta inte orka montera en dosa vid varje downlight och det går ofta inte heller i praktiken då man bara har ett litet hål för själva downlighten och kan då inte komma åt en sådan dosa så då hamnar man i ett dödläge.
Rekommendationen brukar väl vara FQ i flexrör som går direkt in och ut i drivdonen men det kräver ju en downlight förberedd för det.
Här är en lite mer nyligare diskussion: https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-till-spottar-helt-regelenligt.479399/
Redigerat:
RV-K eller N1XV-FR 3G1,5 löser sannolikt problemet. De är inte princip en glorifierad gummikabel som är godkänd för fast installation. De går absolut inte att klamra snyggt så där får man täcka dem med kabelskydd eller dra i installationsrör (som målas i lämplig färg).
Jag tänkte mer på någon kabel typ EKK som dom hette tidigare o klamra fint här och så stoppa kabeln i facken där spottarna ska sitta så får det ligga löst där ovanpå underspikningen och kopplat i kopplingsdosan tillhörande spottarna.
Det kanske inte är enligt reglerna förstås men är det helt galet för jag kommer ju åt klamra ganska nära spottarna?
Det kanske inte är enligt reglerna förstås men är det helt galet för jag kommer ju åt klamra ganska nära spottarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att du då har gjort ett rimligt och pragmatiskt bra val efter dina förutsättningar. Det är som syns i många trådar på liknande tema att det är i stort omöjligt att innehålla alla krav så att sortera dem och i så fall avvika där det är minst dåligt och ibland med rent motsägelsefull formalia bakom är kanske där många hamnar proffs som hempulare.P ptlf skrev:Jag tänkte mer på någon kabel typ EKK som dom hette tidigare o klamra fint här och så stoppa kabeln i facken där spottarna ska sitta så får det ligga löst där ovanpå underspikningen och kopplat i kopplingsdosan tillhörande spottarna.
[bild]
Klicka här för att svara