Hej

Har köpt en mutterpicka på biltema, spec:

Inställbart slagmoment: max. 196 Nm.
Hylsfäste: 1/2".
Bultkapacitet: 16 mm.
Varvtal: 7000 rpm.
Luftförbrukning: ca 200 l/min.

Jag har idag en kompressor, precis så tung så att man orkar bära den 10meter, men alldeles för klen för mutterpickan ovan. Det är inte så att tanken töms direkt utan det är alldeles för lågt tryck så det är dålig kraft i pickan. Tycker det ser ut som det står att den håller 6-8 bar.

Jag är inte ute efter en monsterkompressor, jag dör inte av att vänta lite om tanken måste fyllas med luft innan jag kan fortsätta.

Hur stor kompressor behöver man?

Är detta något som duger tro, från Jula:?

Transportabel. Lämpad för kontinuerlig drift av de flesta typer av tryckluftverktyg. 2-cylindrig, remdriven kolvkompressor. Kullagrad. Stålfodrad lättmetallcylinder. Helautomatisk drift med motorskydd, tryckströmbrytare och manometer. Reduceringsventil med manometer för att lätt ställa in rätt tryck. Snabbkopplingar passande typ ”Cejn” m. fl., 3 luftuttag. Med elkabel. Godkänd tank. Max arbetstryck 10 bar. Välbalanserad, tyst gång och effektiv kylning. Genomlupen cyl.volym(l/min): 476. Fri avg luftmängd vid 6 bar (l/min) 310. Max arbetstryck(bar) 9. Motor(hk) 4. Luftbehållare(liter) 50. Vikt(kg) 50. DimensionLxBxH(cm) 86x38x69 Spänning: 400V, 3 fas. 98 dB

Det kan väl inte vara så illa att själva mutterpickan är för svag?

Om din kompressor leverar 8 bars tryck så är det fullt tillräckligt. Se bara till så att du verkligen har det i slangen så det inte stryps någonstans på vägen ut.

196 Nm låter lite klent beror självklart vad den ska användas till. Den jag själv har till att byta däck med ligger på ca 650 Nm.

/Mattias

Koppla på ett uttag direkt på tanken (avvattnings bulten), då får du tillgång till 6-8 bar fullt ut.
Det gjorde jag och fick bra effekt på min mutterpicka.

( men din mutterpicka låter lite svag också, min är på 620 och det räckte inte till på grannens bil... han fick åka till en däckfirma men där dock drog sönder hylsan och fick gå på med en stor dragare ...)

Det kan ju visserkigen vara kul att skaffa ny kompressor, men jag tror att det är mutterknackaren som är defekt. Jag köpte en kinesknackare på Jula, vilken visade sig vara alltför svag. Jag fick den utbytt mot en ny likadan, och den har fungerat bra.

Jula Postorder Mutterdragare 1/2"

Om man inte anväder mutterdragaren till längre jobb så duger en liten kompressor långt. Tex. om man bara byter hjul m.m.

Tänk på att ha grov slang till mutterknackan, jag är tvungen ta fram grövsta slangen för att min kassa kinaknackare ska kunna lossa hjulmuttrarna.

EDIT: Det är om jag kör med 2-hästars kompressorn från Clasohlsson, kör jag med min herrejösseskompressor så funkar det bättre.

Rekomenderar INTE Classes 2-hästare till mutterknackaren, den hinner inte med utan man måste vänta mellan hjulbultarna.

testa med en "rikting" slang, dvs en grov en och inte en smal spiralslang som följer med i luftkiten och kanske några droppar olja i maskinen. sen så får man räkna med att en billig maskin inte klarar lika mycket som en dyr, men den kan ju åxå vara trasig

Jag har bytt lite damasker och leder nu och använt pickan en del.
Det funkade kanon, men de momenten kräver heller inte så mkt. vridmoment.

Första felet är det äldsta i boken... tittade fel på markeringen i botten så att pickan stod på "2" och inte "4" i slagkraft, efter att den sattes på "4" funkade det bättre.

Nästa problem är att kompressorn visar 8 bar på klockan, men det står att den ger 5 bar på märkningen på tanken.

Och slutligen kör jag med en spiralslang från biltema, den tar nog en del kraft.

Kompressorn är nog lite klen, det behövs lite större tank för den startar direkt när man kör på bultar som sitter hårt, och när kompressorn går så slår pickan svagare.
Så det behövs mer volym lagrat, och lite mer tryck.
Det blir nog en liten större kompressor.

Blir jag inte nöjd efter det så får det bli att köpa en kralligare picka.

Tack för hjälpen :)

Hittade denna på Jula:

Transportabel. Lämpad för kontinuerlig drift av de flesta typer av tryckluftverktyg. 2-cylindrig, remdriven kolvkompressor. Kullagrad. Stålfodrad lättmetallcylinder. Helautomatisk drift med motorskydd, tryckströmbrytare och manometer. Reduceringsventil manometer för att lätt ställa in rätt tryck. Snabbkopplingar passande typ ”Cejn” m. fl., 3 luftuttag. Med elkabel. Godkänd tank. Max arbetstryck 10 bar. Välbalanserad, tyst gång och effektiv kylning. Genomlupen cyl.volym(l/min): 476. Fri avg luftmängd vid 6 bar (l/min) 310. Max arbetstryck(bar) 9. Motor(hk) 4. Luftbehållare(liter) 150. Vikt(kg) 85. DimensionLxBxH(cm) 138x44x105 Spänning: 400V, 3 fas.

Om man tänker lite längre så kommer jag vilja kunna köra spikpistol för dyckert och grövre spik för att sätta panel på huset, kommer denna maskin att orka med detta tro?

Totte_S
spocks_beard skrev:
Hittade denna på Jula:

Om man tänker lite längre så kommer jag vilja kunna köra spikpistol för dyckert och grövre spik för att sätta panel på huset, kommer denna maskin att orka med detta tro?
Mutterdragare kräver för det mesta rejälare kompressor än spik- och dyckertpickor, så den du refererar till funkar garanterat för dyckertpicka, och säkerligen utmärkt till större spikpistol, om du inte behöver skjuta snabbt och kontinuerligt under längre perioder. Fast det är väl sällan man behöver slå i 50 st 90mm spik i snabb följd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.