Vi har 35A till huset, dags för elbil och två laddboxar. Lite större hus med tre separata bodelar.

Ingående el i källaren som har ett par skåp för vv etc i källare, lite som går direkt till vinden och sen 3*20A gånger tre till undercentralerna i varje bodel i huset. 5*6mm till dom.

Kan man mata två laddboxar, alltså kanske 32A/35A via en av undercentralerna? Går 5*6mm kablar till undercentralerna nu. Funkar väl på 20A, men 32A eller rent av 35A? Ligger ett 50mm plaströr draget från källaren som man kan dra en grövre kabel i eller om man få trycka i en till.

Laddboxinstallatörsfirman säger att de kör 6mm kabel till 22kw laddboxarna, lät klent tyckte jag men kanske går bra på kortare avstånd. Kanske 6m i mitt fall om det är från undercentralen.

Laddboxarna är på 32A styck som max men sen sätter dom en lastbalanserare vid mätaren som sänker laddströmmen så att inte huvudsäkringarna ska gå, så gissar man ska räkna upp mot närmare 35A som max.

Alternativet är att gräva ner nya kablar runt hela kåken från källaren vilket jag inte är det minsta sugen på.
Bara källare på en liten del av huset så går inte att bara dra genom huset i källaren.

Tumregelmässigt behövs 10 mm² för 35 A om kabeln är dolt förlagd i rör. Ligger den i mark eller är utanpåliggande räcker det med 6 mm², om det inte är långa sträckor. 6 meter ska gå bra. Givetvis ska laddboxfirman räkna på detta för just dina förutsättningar, förimpedans etc.

Sedan kan du bestämma hur snabbt du behöver tanka. Jag tror det är ytterst få som behöver 16 A utan det räcker med 10 A med god marginal. Så 22 kW laddboxar är nog bortkastat.

Det är alltså en gemensam elmätare till de tre bodelarna? Men huvudledningen avgrenas till tre separata 6 mm²? Det blir då svårt att skydda dessa enskilda klenare ledningarna med strömtrafo vid elmätaren. Dvs laddboxen måste ställas in så att den inte kan överbelasta dessa ledningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.