11 289 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Lämplig kabel till badrumsfläkt
Håller på att helrenovera en toalett och kommer sätta en fläkt till ventilationen för att få lite fart på den. Tänker sätta dit en Fresh Intellivent 2.0 som ska ha fas, nolla och tändtråd från lampans brytare för att starta fläkten när man tänder lampan. (Eller ja, den kommer starta strax efter osv, men det är inte ämnet.)
Efter att ha undersökt möjligheterna för invändig kabeldragning så har jag konstaterat att jag kan glömma det, om jag inte ska pilla med att sänka taket, det finns helt enkelt inte plats för ett 16mm VP-rör i taket.
Så jag tänker dra en utanpåliggande kabel dit och tittar lite på EKRK 3g1,5. Jag behöver bara tre ledare, men de 3g1,5 jag hittar har blå, brun och gulgrön. Den gulgröne har jag ingen nytta av då fläkten inte ska ha jord. Samtidigt kan jag ju inte använda den som tändtråd.
Finns det någon kulo-kabel som är 3g1,5 där den ena inte är gulgrön? Eller ska jag köra på en 4g1,5 och låta den gulgröne bara vara där oanvänd?
Efter att ha undersökt möjligheterna för invändig kabeldragning så har jag konstaterat att jag kan glömma det, om jag inte ska pilla med att sänka taket, det finns helt enkelt inte plats för ett 16mm VP-rör i taket.
Så jag tänker dra en utanpåliggande kabel dit och tittar lite på EKRK 3g1,5. Jag behöver bara tre ledare, men de 3g1,5 jag hittar har blå, brun och gulgrön. Den gulgröne har jag ingen nytta av då fläkten inte ska ha jord. Samtidigt kan jag ju inte använda den som tändtråd.
Finns det någon kulo-kabel som är 3g1,5 där den ena inte är gulgrön? Eller ska jag köra på en 4g1,5 och låta den gulgröne bara vara där oanvänd?
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Du ska använda en fyrledare, 4G1,5. Gulgrön är absolut förbjuden för annat än skyddsjord. Du ska också låta bli EKRK som inte är godkänd för våtrum. EKLK/EKK eller deras moderna varianter EKX/EQLQ är godkända.
Helst ska elektrikern göra det eftersom det är behörighetskrävande.
Edit: eller ja, det finns ju 3X1,5 men den är mycket ovanligare och kan vara besvärlig att få tag på. Lättare att ta en fyrledare och lämna G/G oanvänd (men klipp den inte, den kan behövas någon gång i framtiden. Isolera med ubåt istället).
Helst ska elektrikern göra det eftersom det är behörighetskrävande.
Edit: eller ja, det finns ju 3X1,5 men den är mycket ovanligare och kan vara besvärlig att få tag på. Lättare att ta en fyrledare och lämna G/G oanvänd (men klipp den inte, den kan behövas någon gång i framtiden. Isolera med ubåt istället).
Jo gulgrön vägrar jag använda till nåt annat än jord. Jag är väldigt noga med att få allt korrekt gjort. Utöver då att jag inte har behörighet. Men det har uppenbarligen ingen annan som kopplat i huset heller haft. Och tidigare klåpare har till och med lyckats med konststycket att koppla ojordade uttag på fas+jord. Tur man har jfb. 
Vad gäller våtrum så är jag av uppfattningen att då jag enbart har handfat och WC-stol i det rummet, ingen dusch, inget badkar, ingen golvbrunn så klassas inte det som våtrum. Eller har jag fel?
Vad gäller våtrum så är jag av uppfattningen att då jag enbart har handfat och WC-stol i det rummet, ingen dusch, inget badkar, ingen golvbrunn så klassas inte det som våtrum. Eller har jag fel?
Men det blir en 4x1,5 i alla fall. Det kan ju vara så att man byter fläkt nån gång i framtiden till nåt som ska ha jord. Man vet ju aldrig.
Lite oavsett hur jag gör här så kommer toaletten elmässigt bli det finaste rummet i hela huset. I princip allt annat passar bra i tråden om värsta elkopplingen.
Våtrums-frågan vore bra med svar på dock, jag var helt övertygad över att jag inte jobbade i ett våtrum?
Lite oavsett hur jag gör här så kommer toaletten elmässigt bli det finaste rummet i hela huset. I princip allt annat passar bra i tråden om värsta elkopplingen.
Våtrums-frågan vore bra med svar på dock, jag var helt övertygad över att jag inte jobbade i ett våtrum?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den typen av rum har åtminstone tidigare bedömts som ett torrt rum elmässigt. Men som alltid skall elmaterial " riskbedömmas " om dom placeras i direkt anslutning till tvättstället. Det kan behövas en en högre IP klass än 20 om materialen riskerar att utsättas vatten.
Det gör att dagens ekrk borde kunna användas i detta fall. OBS i badrum är ekrk inte tillåten.
Det gör att dagens ekrk borde kunna användas i detta fall. OBS i badrum är ekrk inte tillåten.
Den risken bedömer jag som noll. Kopplingsdosan jag kommer att utgå från kommer att hamna ovanför ett spegelskåp. Kabeln kommer där gå rakt upp och följa taklisten (precis bredvid listen alltså, INTE bakom). Och själva fläkten är nog så långt ifrån vatten man kommer i det rummet.
Då blir det EKRK.
Då blir det EKRK.
Sorry om jag går lite OT nu men...
Du kanske har en bra anledning till att vilja att fläkten startar när du tänder lampan. Men Fresh intellivent har mkt bra funktion för att starta vid viss fuktnivå, eller att ständigt vara igång på lågvarv och öka när det behövs. Så du skulle kunna överväga att skippa tändkabeln.
Du kanske har en bra anledning till att vilja att fläkten startar när du tänder lampan. Men Fresh intellivent har mkt bra funktion för att starta vid viss fuktnivå, eller att ständigt vara igång på lågvarv och öka när det behövs. Så du skulle kunna överväga att skippa tändkabeln.
Jo men samtidigt om jag väljer att installera det så och senare ångrar mig så vore det ju drygt att behöva riva ner kabeln och dra upp en ny.
Just fuktnivån tror jag i princip aldrig kommer få fläkten att starta på en WC. Såvida det inte överlag blir fuktigt i huset. Det är mer för att få lite fräschare luft, och på en WC så blir det nog bra att låta tändkabeln indikera till fläkten att nån använder utrymmet så den startar, och sen lite eftergång efter man släckt lampan på det så blir det nog bra.
Lika bra att dra kabeln i vilket fall så finns den där oavsett vilket alternativ jag sen väljer när jag installerar fläkten.
Just fuktnivån tror jag i princip aldrig kommer få fläkten att starta på en WC. Såvida det inte överlag blir fuktigt i huset. Det är mer för att få lite fräschare luft, och på en WC så blir det nog bra att låta tändkabeln indikera till fläkten att nån använder utrymmet så den startar, och sen lite eftergång efter man släckt lampan på det så blir det nog bra.
Lika bra att dra kabeln i vilket fall så finns den där oavsett vilket alternativ jag sen väljer när jag installerar fläkten.
Som du skriver själv kan det vara bra att låta fläkten starta när du tänder ljuset i en toalett. Eftergång på 10 minuter rekommenderas också. Det finns andra aspekter att tänka på efter ett toabesök än fukt som ska bort... 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden