Hej,
Vi målar om listerna och tidigare ägare hade gjort mindre snygg "silkonisering" nertill. Ok - men inte _snyggt_.

Nu ska det ersättas på ett snyggare sätt. Snyggast, som jag gjort i tidigare hus är AKRYLFOG som ligger nätt i springa och därefter målas. Blir dock för lite fog för att ha tillräcklig "flex", så det kan lätt bli spricka.

Nu är det klinker och sannolikt mindre rörelser. Essves akryl har fått bra, bästa betyg i sammanhanget. Både ålder & flex. Det kanske är bästa?

Annars är det ny silikonfog. Men det ogillas, inte minst inses det då man nu målar om... Få bort silikon innebär slipning ner till trä..

Smyglist känns inte ok. Dels utseende sedan kan den ändå inte följa de (små) variationer det är på klinker.

Bilden är nog på värsta stället, ett par mm.

Grå kakelgolv möter vit golvlist vid en vägg, med något mörkt i skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tips och tankar?

Det bästa vore ju att ta loss fodret och montera det dikt golvet istället så du slipper foga.

Ska du foga så skulle jag bara dra en tejp väldigt nära fodret och sedan använda vanlig vit latexfox. Inte silikon. Jag brukar använda Alcros fog men har ingen känsla av att det är så stor skillnad på fogmassorna av samma typ. Tec7 brukar ju framställas som någon mirakelmedicin mot allt ont men jag vet inte om jag är så imponerad av den....

• Gilla
rispalt
  • Laddar…
Yepp, jag är på Latex spåret, stärkt av din feedback. Lite oroad av kvarvarande silikonrester på klinker, har fått bort det mesta med hårt arbete. Måste nog köra silikonlösare och försöka få bort ev. (sannolika) rester.
tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.