Jag har precis grävt en ny dagvattenbrunn för att samla upp vatten från tre stuprör samt en dräneringsslang. Vattnet från denna brunn ska sedan pumpas upp till en annan dagvattenbrunn, som är ansluten till kommunen.

Brunnen har en innerdiameter på 355mm. Jag har testat med en dränkpump med flottär, men konstaterat att det inte riktigt lirar. Flottören fastnar med jämna mellanrum vilket gör att pumpen inte startar, och jag får gå ut och hissa upp pumpen och sänka ner den igen för att den ska kicka igång. Slutsatsen är väl att jag behöver en pump med integrerad flottör.

Den billigaste jag har hittat är denna
https://www.bauhaus.se/smutsvattenpump-neptun-npsp-e-13500#go-to-description

Ser att den automatiska flottören på denna som mest går att ställa på 22cm, och när pumpen går igång så pumpar den ned till ca 10 cm. Givet innerdiametern på brunnen så får jag det till att den gå kommer pumpa knappt 12 liter vatten varje gång den kickar igång. Kapaciteten är på 13500 l/h, eller 225 l/s . Nu blir det sannolikt mindre än så eftersom vattnet dels pumpas uppåt, dels använder jag inte den största slangdimensionen.

Frågan: Funkar denna pump, eller är den FÖR kraftfull för mitt ändamål?
Jag har letat runt lite och de pumpar jag hittar med integrerad flottör är ungefär samma kapacitet som denna pump, eller ännu starkare. Jag är egentligen bara ute efter att kunna sova gott :-)

• Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Det ser bra ut tycker jag. Men någon tillsyn blir det.
Bra om du har filter för löv och sånt. Det undviker problem

Jo tillsyn får man räkna med såklart. Men som det är nu så känns det som att jag får kolla varje gång det regnar Denna pump ska ju klara partiklar upp till 35mm. Behöver man filter ändå?

D Dallastower skrev:
Jo tillsyn får man räkna med såklart. Men som det är nu så känns det som att jag får kolla varje gång det regnar Denna pump ska ju klara partiklar upp till 35mm. Behöver man filter ändå?
Ett mer gallerliknande, tänkte jag. Men du har kanske det redan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.