Hej!
Är inte direkt någon elektriker så min fråga kanske kan verka dum. Jag har det som jag har förstått är ett lamputtag? i taket. Vill gärna sätta en lampa där. Det enda problemet är att min lampa använder den vanliga kontakten (europlug tror jag). Finns det något sätt att koppla in min lampa som har europlug i den lamputtaget i taket (typ adapter). Eller är europlug och lampkontakter olika på något sätt som jag inte har begripit?
 
Redigerat:
B
Tror det enklaste är att klippa kontakten och montera rätt kontakt. Kräver naturligtvis att man vet vad man gör, så man inte blandar ihop jordkabeln med övriga. Adapter brukar bli trångt, men det kanske beror på taklampan utformning med.

Egentligen tror jag det är dcl som gäller nuförtiden, i alla fall i nya sammanhang för taklampor. Så det kan ju vara värt att fundera på om båda kontakterna ska bytas, om du vill "framtidssäkra".
 
B BSOD skrev:
Tror det enklaste är att klippa kontakten och montera rätt kontakt. Kräver naturligtvis att man vet vad man gör, så man inte blandar ihop jordkabeln med övriga. Adapter brukar bli trångt, men det kanske beror på taklampan utformning med.

Egentligen tror jag det är dcl som gäller nuförtiden, i alla fall i nya sammanhang för taklampor. Så det kan ju vara värt att fundera på om båda kontakterna ska bytas, om du vill "framtidssäkra".
Jag vet inte om du förstår mig rätt. Jag vill alltså koppla en hankontakt europlug in i en honkontakt lamputtag
 
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Du kan klippa sladden från lampan och byta europluggen mot en sådan här: [länk], givet att jag förstår frågan rätt.
okej det borde nog fungera
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bara ett förtydligande. Den första länken här ovan går till en kronkontakt. De var standard till ngn. gång på 60 talet. De är ojordade. De har tre stift för att man kan ha lampor med flera ljuskällor, man hade en kronbrytare på väggen med två knappar, som styr varsin halva av armaturen.
Den andra bilden visar en lampkontakt som var standard fram till häromåret. Den har skyddsjord i form av ett hål istället för 3e stiftet på kronkontakten. De här nyare kontakterna passar i de gamla kronuttagen, och fungerar. Men de gamla kronkontakterna går inte in i de nyare jordade lamputtagen.

i kronuttagen kan man sätta i kontakten på 3 sätt, bara ett fungerar.
Ett farligt misstag som görs, är att använda en gammal krinkontakt till en jordad lampa i tron att 3e stiftet är för skyddsjord. Det blir livsfarligt, lampans ”jordade” kåpa blir då strömförande.
Den jordade kontakten på länken här ovan finns även i utförande där man tydligt ser att jordanslutningen inte finns. Den får bara användas till lampor som är dubbelisolerade (symbol med två kvadrater på typskylten), sådana lampor skall inte jordas, men får användas i rum med jordade uttag.
I fallet som tråden handlar om är det en lampa som nu har en platt europlugg. Det betyder att lampan är dubbelisolerad (om inte någon har fuskat. Därför är det mest korrekta en lampkontakt av typen med saknad jordanslutning. Finns även den på clasohlsson.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane
Japp, slarvigt av mig. Länkade till fel kontakt. Principen rätt, kontakten fel.
 
Kanske inte snyggaste lösningen men smidigt då det tydligen ska bytas belysning efter årstid enligt frugan, uttaget sitter med värmelim som även håller för julstjärnans trafo..
 
  • Vägguttag fäst i tak med värmelim och kabel ansluten till det för säsongsmässig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Sitter uttaget verkligen med smältlim??? Det är väl ungefär det sämsta man kan välja för endera lossnar uttager efter en tid eller så lossnar målarfärgen, dessutom är det långtifrån tillåtet. Det måste ju sitta en dosa under uttaget så varför inte fästa uttaget i den? Uttaget är ju anpassat för att fästas i dosan.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sitter uttaget verkligen med smältlim??? Det är väl ungefär det sämsta man kan välja för endera lossnar uttager efter en tid eller så lossnar målarfärgen, dessutom är det långtifrån tillåtet. Det måste ju sitta en dosa under uttaget så varför inte fästa uttaget i den? Uttaget är ju anpassat för att fästas i dosan.
Jepp själv förvånad att de sitter så bra, försökte få lös den från ett annat ställe å fick bruka mycket våld , de är alltså bara limmade i lamputtaget som sitter i en dosa, inte helt enligt regelboken men sånt är livet :D
 
Jonathan Kolsrud Jonathan Kolsrud skrev:
Hej!
Är inte direkt någon elektriker så min fråga kanske kan verka dum. Jag har det som jag har förstått är ett lamputtag? i taket. Vill gärna sätta en lampa där. Det enda problemet är att min lampa använder den vanliga kontakten (europlug tror jag). Finns det något sätt att koppla in min lampa som har europlug i den lamputtaget i taket (typ adapter). Eller är europlug och lampkontakter olika på något sätt som jag inte har begripit?
Kan gå att byta lamputtaget till ett jordat vägguttag eller till eurouttag.

Vi har satt jordade vägguttag ovanför fönster istället för lamputtag.
 
M MrTobbe skrev:
Kanske inte snyggaste lösningen men smidigt då det tydligen ska bytas belysning efter årstid enligt frugan, uttaget sitter med värmelim som även håller för julstjärnans trafo..
Olaglig adapter, detta eftersom lamputtaget bara får belastas med max 6A men med Schukouttag så går det att belasta upp till 16A.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Olaglig adapter, detta eftersom lamputtaget bara får belastas med max 6A men med Schukouttag så går det att belasta upp till 16A.
Ja det vet jag, får däremot säga åt frugan så hon inte pluggar i dammsugaren där uppe i taket :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
LarsH42 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.