Hur är det möjligt att det är ~20v i lampkontakten när jag har stängt av väggkontakten till den.
Detta är i ett nybygge. Märkte det när säkringen gick när jag förde samman kablarna när lampkontakten var i avstängd läge.

Redigerat:
Gick verkligen säkringen och inte jordfelsbrytaren? Det gör den normalt om du kortsluter nolla och skyddsjord nämligen.
Vad mätte du med för instrument?

Det som brukar visa sig (och kanske även i detta fall) är att om du har brutit strömmen till lampan med ex. en väggströmbrytare. Så går den nu spänningslösa tändtråden till lampan i ett elrör bredvid en eller flera andra spänningsförande trådar.

Då blir det en kapacitiv överkoppling, växelspänningen i den spänningsssatta ledaren får elektroenr att röra sig i den lösa tråden, se den som en antenn som plockar upp störningar. Denna kapacitiva spänning kan bli rätt hög. Men den orakr inte driva något, man säger att den har en hög matningsimpedans. Så OM man belastar den med ex. en lampa så sjunker spänningen genast till noll.

Nu skriver du att säkringen löser ut. DET är skumt om det stämmer. Om det däremot är jordfelsbrytaren som löser ut för att du kopplar ex. nollan mot jord så är det helt normalt.

Detta att jfb löser ut när nollan som ju inte är spänningssatt blir jordad kan också behöva en förklaring.

En jordfelsbrytare fungerar genom att den hela tiden summerar alla strömmar som går in i huset mot det som går ut. Om allt fungerar korrekt så går det i varje ögonblick lika mycket ström in som ut, dvs. summan blir noll. Om det blir ett fel så att ex. en del ström går igenom dig själv och sedan ut mot något jordat, kanske en vattenledning. Då kommer det att fattas lite ström i balanseringen i jfb, och den bryter då genast strömmen.

En av vägarna för ström att lämna huset normalt är via nollan som ju leder ström tillbaka till centralen från alla enfasförbrukare (och en del trefasförbrukare också). Alla nollor från hela huset är ihopkopplade i centralen. Och normalt flyter det ström i dem mot centralen som sedan går vidare ut förbi jordfelsbrytaren.

Om du nu kopplar ihop en nolla någonstans i huset med något jordat. Då kommer en del ström att välja den vägen ut istället, även om det inte går någon ström i just den nollan, en del ström kommer att gå bakvägen från centralen ut via din överledning till jord.

Det gör att jfb kommer att sakna lite ström, och bryter.

Jag mäter enligt bild rakt in i hålen. Provade kortsluta nu och varken jfb eller säkringen slog till.Mäter jag nere vid lampkontakten så är det 13v där.

Var några dagar sen jag reagerade på att säkringen gick så det är konstigt.

Kanske bara är överspänning från kablar jämte ?

x2mkk7.jpg

Om samma manöver ger olika utslag häromdagen jämfört med idag så är det något lurt.

Nej, det är inte så konstigt, det påverkas av saker som hur många spänningssatta trådar det går i röret, även hur mätsladdarna ligger Mätsladdarna bildar en envarvig spole som också plockar upp störningar, fast då är det istället en induktiv koppling som påverkas av magnetfält i rummet.

"Huvudboven" här är multimetern som har väldigt hög impedans, den belastar alltså mätobjektet väldigt lite. Detta är ofast en önskvärd egenskap vid spänningsmätning i elektronik. Man vill ju inte att instrumentet skall påverka mätningen.

Men för elektrikerarbete är det bättre med ett instrument som belastar mätobjektet lite, då slipper man den här typen av spökmätningar.

var det verkligen en säkring, inte jordfelsbrytaren som löste ut?

Bara en kontrollfråga: Vad mäter du för spänning när uttaget är påslaget? Får du nära 230V?

Mitt inlägg var ett svar på TS om att säkringen inte går igen vid vid samma tillvägagångssätt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skall tillägga att kapacitivt kopplade strömmar kan inte lösa ut några säkringar, inte heller jordfelsbrytaren, det handlar om enstaka mikroAmpere.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.