HSP : "Om de har samma märkning", så ska det väl vara OK att byta? Sedan kan det ju skilja på bokstäverna F/S......
Det är ju inte bara brytförmågan som kan skilja utan även trögheten.

I dimmerfallet är säkringsvalet främst för att skydda halvledaren, triac eller transistor i den och inte direkt brytförmågan då utan snabbheten med lite genomsläppt energi. Sen är det kanske ofta ändå så i praktiken att har säkringen gått är även dimmern död och det fallet kan man bättra chansen för med fel säkringstyp.

Ok, kanske bäst att ersätta med keramiksäkring då. Tyvärr verkar det vara hopplöst att hitta finsäkringar, (vare sig det är glas eller keramik), i de butiker som är öppna idag. Har varit på Clas Olson, Harald Nyborgs och Jula utan positivt resultat. Blir till att vänta till imorgon måndag och gå in i en riktig elaffär. Tack för all hjälp! Jag fixar en säkring imorgon och hoppas att det lyser när den är bytt😀

Det är snabbheten och brytförmågan man är ute efter. Men även brytförmågan är viktig vid eventuell kortis i kretsen, det är lika för dimmern. Ska en säkring bytas så ska det vara samma data. Ström, spänning, karaktäristik & brytförmåga. Då räcker det inte med att A & V är lika. Givetvis kan man ta en snabbare säkring, men då kanske den inte håller. Grundregeln är ersätt en trasig säkring med en säkring med samma data rakt av.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såvitt jag förstått så är det som HSP skriver. En keramiksäkring är inte samma som en glasrörsäkring.
I keramiksäkringen finns det släcksand samt att keramikröret är lite starkare än glasröret.
Detta innebär att den klarar av att bryta starkare strömmar och klarar med genomsläppt energi utan att helt explodera och/eller att det bildas ljusbåge.

Men sen i nästa andetag vill jag nog påstå att de tillgängliga energierna i matningen till en dimmer inte kräver en keramiksäkring.
Själv skulle jag nog inte tveka ens en sekund att peta in en glasrörssäkring.
I många fabrikat sitter det "vanlig" glasrörssäkring i dimmern, de installeras rent typiskt sett i samma miljöer som andra dimmers.

Men annars är jag av samma åsikt, att åtminstone grundregeln är att byta överströmsskydd, vilka de än är, till sådana med samma data i alla aspekter.
Och bryter man mot denna regel måste man först ställa sig frågan om det kan vara negativt.

Redigerat:
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
TS skrev "Fungerar det med glassäkring, som givetvis har samma märkning?" och det måste man ju svara ja på under förutsättning att HELA märkningen läses. Det finns ju ett antal olika varianter både av glas och keramik, som kan ha sina speciella egenskaper, så det gäller att läsa rätt om man ska få den tänkta funktionen. Och som Mikael skrev här, så är det viktigt att förstå vilken funktion, som påverkas, om man medvetet byter sort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.