Hej,

Har precis flyttat, och försöker sätta upp min Kartell Fly igen.

Tyvärr har lampan ett i mitt tycke väldigt knepigt takfäste som kräver att man skruvar fast en platta i taket, på ett annat ställe än där krok och kontakt sitter. Svårt att beskriva men förhoppningsvis förklarar bilderna hur det ser ut:

DSC03828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03827.jpg
Skapa konto

DSC03829.jpg
Skapa konto

Eftersom jag är osäker på möbleringen (och väntar på en soffa med oändlig leveranstid) så skulle jag vilja undvika att förstöra taket tills dess jag vet precis hur jag vill ha det.
Så, finns det någon som har ett förslag? Finns det någon lösning där man skruvar fast plattan i något, för att sedan haka på en vanlig krok? Har googlat en del men hittar inte riktigt något.

Det fästet passar väl direkt på en modern takdosa om man tar bort lamputtaget.

elmont skrev:
Det fästet passar väl direkt på en modern takdosa om man tar bort lamputtaget.
Det låter rimligt. Tyvärr har jag bara en krok och en sladd med ett kontakthona.
Så egentligen är det väl en "adapter" där emellan jag söker efter.

Edit:
Den här gamla tråden söker nog efter exakt samma sak, fast med mer korrekta termer.
http://www.byggahus.se/forum/el/82039-fasta-cc70-armatur-i-takdosa-med-mittkrok.html

Edit2:
Jag letar efter exakta motsatsen till den här:
http://www.elonline.se/eljo-trend-lamputtag-for-takdosa/454-0

Redigerat:
Det finns öglefästen att gänga på mittendelen och ersätter med andra ord hela delen som fästs mot taket.

Johan Gunverth skrev:
Det finns öglefästen att gänga på mittendelen och ersätter med andra ord hela delen som fästs mot taket.
Du råkar inte ha en länk eller ett namn? Kan absolut inte hitta något när jag googlar, men nu när jag börjar inse vad jag behöver ska jag försöka ta mig förbi någon järnaffär och se vad de har.

Dessa rör är uteslutande gängade med 1/8"x27 NPT, men ingen verkar känna till detta. Det lustiga är att det finns gängsnitt och tappar på Biltema av alla ställen. Har själv renoverat och byggt egna delar för att kombinera med befintliga armaturer.
Rörläggarna kallar det för 10mm gasgänga.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Och du är helt säker att det inte kan vara M10x1 ibland

Protte

Beror nog på vilket sekel lampan kommer ifrån....;)

Har testat både jättegammalt (20-tal), tidigt 60-tal och helt nytt och alla är NPT-gänga. En 2 mm tjock mutter med M10x0,5 glappar nog tillräckligt mycket och går säkert på en NPT-gänggång den också.
Vanlig M10x1 är det absolut inte.

Redigerat:
oceanis skrev:
Jodå det finns öglefästen att montera på den gängade delen/röret som man ser komma ut genom plastlocket.

Montera bort muttern och ta av locket sen skruvar du på en sådan här sak istället

[länk]

Men du skall nog leta hos en välsorterad lampaffär och kolla vilken gängning det är på röret-
Fick läsa några gånger innan jag insåg vad du menade, men nu tror jag att jag förstår.
Den gängade biten är väldigt liten, någon millimeter, men jag ska ta mig till en lampaffär i veckan och se vad de har. Tack för tipset!

Men när du tar bort "plastlocket" på lampan och ersätter muttern med upphänget istället så är gängan åtminstone minst lika lång som det som sticker ut utanför muttern plus muttern tjocklek och det är ju tillräckligt.

Allt ska ske på din lampa och det som tas bort är både "plastlocket" och mutter som tydligt syns på din bild nr 1. Sen ersätter du allt detta med ett nytt upphäng....

Hoppas det blev klarare nu ;)

Redigerat:
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
Gammal tråd men så blev den aktuell för mig.

Eftersom jag inte hittade ett bra svar så ringde jag och kollade med Kartell Sverige (butiken) och de rekommenderade:
1. Ta bort monteringsplattan
2. Skaffa ett wirelås och skapa en ögla på vajern att hänga i kroken
(typ https://www.bauhaus.se/wirelas-duplex-3-pack-8284-a4-4mm.html)
3. Montera dit en lampkontakt så går den att stoppa in i ett vanligt standardlamputtag i taket.

Skaffa någon form av stopp att sätta på kabeln under "koppen" så att det inte glider ner. (om man inte vill byta till en vanlig enkel vit takkopp),

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.