Hej,

Vi har nyligen köpt en lampa som vi är väldigt nöjda med bortsett från möjligheten att dimra. PSU:n eller vad man vill kalla det klarar enbart av att dimra ner till 10% och vi vill kunna gå lägre än så. Vi har ELKOS 370LED från plus serien i hela lägenhten och den klarar av 0-200w med neutralledare inkopplad men det hjälper som sagt inte.

Har nu fått förslaget av tillverkaren att byta PSU till en som istället används till en annan modell (flock of lights 31). Denna PSU styrs dock via Bus och kan tydligen inte dimras med hjälp av nuvarande dimmer.

Dokument beskriver olika metoder för att dimma belysning: trådlös, DALI-nätverk, tryckimpuls och begränsningar för andra dimmersystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deras Wireless Wallswitch går bort då det skulle se konstigt ut. Kvar då är att antingen köpa en ELKO DALI dimmer eller om det på något vis går att konvertera bakkantsstyrningen till en bus signal.

Om man nu skulle gå på DALI-spåret funderar jag lite på hur man går till väga, räcker det med ny dimmer och sedan bara dra 2 trådar för bussen mellan lampa och dimmer eller behövs det någon typ av master modul?

ELKOS DALI Dimmer:
https://www.elko.se/produkter/utgangna-produkter/13-dimmer-pir/plus-dimmer-dali-sv
 
Vad är det för armatur?
 
V Vacheron skrev:
Flock of light 21 från MOOOI men den Driver som rekomenderas är från deras Flock of light 31.

Manual:
[länk]

Datablad:
[länk] of Light_10461.pdf

Deras egna brytare kommunicerar med lampan över bluetooth med casambi så det är möjligt att det går att dimra med bara en app men vi vill gärna ha en fysisk knapp med.
Helt enkelt LED dioder som för tillfället dimras på sekundärsidan av Drivern men som i den nya konfigurationen kommer dimras i drivern / på sekundärsidan via styrsignal.

Från tillverkarens hemsida:

A world of dimming possibilities

Our Wireless Wall Switch opens up a new world of dimming possibilities. It is currently compatible with the following Moooi lighting designs:

  • Pallana Light
  • NomNom Light
  • Heracleum III Family
  • Gravity Chandelier
  • Starfall Light
  • Raimond II (all variants excluding R127-R163-R199 and Tensegrity)
  • Flock of Light (all variants, but please contact our sales department when you purchase a Flock of Light 11 or 21, because these designs require an additional component to be used with a Wireless Wall Switch)

DALI and Push dimming can also be used with the aforementioned lighting designs . You can use the well-known dimming accessories Casambi, 0-10V and Zigbee 3.0 to integrate with Philips Hue, Apple HomeKit, Google Home or Amazon Alexa. So, options aplenty, but if you want an easy way of dimming, use our Wireless Wall Switch. The easiest and quickest way to have a full dimming range, dim-to-dark, in your home.

Full dimming control with our Wireless Wall Switch

Our Wireless Wall Switch simply always works. There’s no need to change your home’s wiring. It comprises two components, a wall switch and a radio module to put in the canopy of your Moooi lighting design. The wall switch communicates via Bluetooth (Casambi) with the radio module in the light’s canopy. The Wireless Wall Switch and radio module will be shipped already paired. Within moments you can enjoy the full dimming range; smooth, all the way to dark and without flickering.

The wall switch component needs no electricity. It works with an energy harvesting technique, which means when you use it; it charges itself. Also, the wall switch can be integrated into your existing wall switches.
 
A
Dali-amaturer brukar behöva fas, nolla och eventuellt jord plus två ledare för DA+/DA-

Men dali drivers brukar också gå att dimra med push/switch dim som det står där ovan.
Då är själva dimmern inbyggd i drivern och det behövs bara en återfjädrande tryckknapp med fas + tändtråd. Då kopplas tändtråd till ena dali-ingången och nolla till den andra i drivdonet. Det brukar fungera väldigt bra faktiskt.
 
  • Gilla
Vacheron och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Har heller inte haft några problem med Dali och push/switch dim alltid funkat felfritt. Ibland om man har fler armaturer har en sync behövts. Annars verkar push/switch dim i Dali stabilt.
 
  • Gilla
Vacheron
  • Laddar…
Tack!

En strömbrytare i Elko plus serien är ju drygt 1000sek billigare än dali dimmern så det kanske inte är så dumt. ska nog beställa både dimmer och brytare och prova hur funktionen med push dim känns :)

Det går redan fas och neutralledare till dosan med dimmern i dagsläget samt tändtråd så jag tänker att jag kompletterar med en grå tråd till lampan så det går L/N samt 2 st ledare för bussen.

Det är en EldoLED Solodrive SL0560 som vi kommer byta till verkar det som:
https://eldoled.com/product/solodrive
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
V Vacheron skrev:
Tack!

En strömbrytare i Elko plus serien är ju drygt 1000sek billigare än dali dimmern så det kanske inte är så dumt. ska nog beställa både dimmer och brytare och prova hur funktionen med push dim känns :)

Det går redan fas och neutralledare till dosan med dimmern i dagsläget samt tändtråd så jag tänker att jag kompletterar med en grå tråd till lampan så det går L/N samt 2 st ledare för bussen.

Det är en EldoLED Solodrive SL0560 som vi kommer byta till verkar det som:
[länk]
Hej! Kom du i mål med detta? Har samma lampa och upplever exakt samma problem, dvs att den inte kan dimma tillräckligt lågt, som jag skulle vilja lösa. Vi har även Heracleum som dimras via 1-10v och som kan dimras extremt lågt. Skulle vilja uppnå samma nivå på Flock of Light 21. Har mailat Moooi och inväntar svar. Vi kör idag med Plejd dim-01 på den och ctr-01 till lampan som dimrar lågt. Mvh Pontus
 
J
Jag kör med plejds DAL-01 för mina taklampor. Funkar att dimra via knapp (push) eller via appen. Använder nästan uteslutande knapparna på väggen istället för appen. Jag kan dimra väldigt ”lågt” utan problem.
 
J Jo-han skrev:
Jag kör med plejds DAL-01 för mina taklampor. Funkar att dimra via knapp (push) eller via appen. Använder nästan uteslutande knapparna på väggen istället för appen. Jag kan dimra väldigt ”lågt” utan problem.
Ok! Kanon, härligt att det löste sig. Köpte du nytt drivdon av Moooi eller kunde du använda det befintliga med Dali menar du? Vad kostade ett drivdon givet att det var del av lösningen?
 
sjpo sjpo skrev:
Hej! Kom du i mål med detta? Har samma lampa och upplever exakt samma problem, dvs att den inte kan dimma tillräckligt lågt, som jag skulle vilja lösa. Vi har även Heracleum som dimras via 1-10v och som kan dimras extremt lågt. Skulle vilja uppnå samma nivå på Flock of Light 21. Har mailat Moooi och inväntar svar. Vi kör idag med Plejd dim-01 på den och ctr-01 till lampan som dimrar lågt. Mvh Pontus
Hej!

Yes, köpte ny canope eller vad moooi kallar det, den som är till 31 modellen.

jag körde på vanlig tryckknapp och så drog jag nytt kablage från takdosan ut till lampan så det går en tändtråd från knappen och sedan fas, nolla jord.

Funkar perfekt och går att dimra ner till 1% nu :)

Tycker dock det borde finnas som alternativ redan från början när man köper lampan :/
 
V Vacheron skrev:
Hej!

Yes, köpte ny canope eller vad moooi kallar det, den som är till 31 modellen.

jag körde på vanlig tryckknapp och så drog jag nytt kablage från takdosan ut till lampan så det går en tändtråd från knappen och sedan fas, nolla jord.

Funkar perfekt och går att dimra ner till 1% nu :)

Tycker dock det borde finnas som alternativ redan från början när man köper lampan :/
Ok! Gött! Hur köpte du den via Moooi direkt eller? Vad kostade den?
 
sjpo sjpo skrev:
Ok! Gött! Hur köpte du den via Moooi direkt eller? Vad kostade den?
Ja jag kontakte dom via deras hemsida, Denna mailen:
Kontaktinformation för Moooi med adress i Amsterdam, telefonnummer och e-post för försäljningssupport, samt en länk för att få vägbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den låg på 138€ så det blir väl i runda slängar 1550sek.

Det är möjligt att det går att lösa det på annat vis men det kändes lika bra att bita i det sura äpplet :)
 
V Vacheron skrev:
Ja jag kontakte dom via deras hemsida, Denna mailen:
[bild]

Den låg på 138€ så det blir väl i runda slängar 1550sek.

Det är möjligt att det går att lösa det på annat vis men det kändes lika bra att bita i det sura äpplet :)
Tack för hjälpen! Fick svar från Mooio nu gällande ny driver. Det är 1-10v dimmning på den jag fick förslag på, men antar att det inte är den du köpte? (givet att du inte drog ytterligare en kabel utöver f,n och tändtråd).

Text som förklarar möjliga uppgraderingar av Flock of Light 21 med en dimmer-kompatibel driver och dess pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

sjpo sjpo skrev:
Tack för hjälpen! Fick svar från Mooio nu gällande ny driver. Det är 1-10v dimmning på den jag fick förslag på, men antar att det inte är den du köpte? (givet att du inte drog ytterligare en kabel utöver f,n och tändtråd).

[bild]
Detta är den jag köpte: 8718282374710 Flock of Light 21 CE/UL canopy incl. Driver

https://moooi.intercom-attachments-...9f208e92f048ea1/Pebble+III+Ceiling+Canopy.pdf

Kopplade enligt push/pulse dim men tror det är inkopplingen som benämns dali dt6 som dom hänvisar till när det gäller 1-10v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.