Hej, jag har precis rivit bort en heltäckningsmatta i våran källare, när jag rivit upp den så kom jag på att de kanske kan vara asbest i båda mattan och limmet?? Huset är byggt 1974. Va tror ni?!

• Rester av gammalt mattlim och golv efter att en heltäckningsmatta tagits bort. Huset byggt 1974, möjlig risk för asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet golv med rester av lim och heltäckningsmatta i en källare, med synliga smutsfläckar och skrapmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Svårt att se på bilderna om det mörka är svartlim eller något annat. Men det går ju inte att med säkerhet avgöra om något på en bild innehåller asbest, man behöver skicka in på analys.

Nej absolut så är de ju, börjar fundera på om de svarta på golvet är rester från mattan som fastnat i limmet, då mattan består av svart gummi

BirgitS
Så kan det ju vara. Går det att se på undersidan av mattan om det är borta en del svart gummi på vissa fläckar?

Heltäckningsmatta verkar vara ett nytt användningsområde för asbest😆

BirgitS BirgitS skrev:
Så kan det ju vara. Går det att se på undersidan av mattan om det är borta en del svart gummi på vissa fläckar?
Tyvärr inte då jag redan slängt mattan…

GoC GoC skrev:
Heltäckningsmatta verkar vara ett nytt användningsområde för asbest😆
Hört så mycket skit om lim och heltäckningsmattor som de finns asbest i.. mina lungor är redan förstörda sen innan skulle jag tro men mina barns lungor vill jag gärna spara på 👍🏼

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.