När jag lagt mitt laminatgolv i vardagsrumet(7x8m) i vintras, lämnade jag ca 5 mm till väggar. Nu har den expanderat så mycket, att den lyfte i skarvarna upp ca 2cm. Ska jag spika ner den eller fins det nåt verktyg som klarar av att såga en remsa 10mm från väggen?

Jag måste gøra nåt omgående.

Har ni tips?

Såga, inte spika. Det är ett flytande golv antar jag? Spikar du så ploppar skarvar upp nån annanstans. För att såga längs med väggen kan du testa Fein Multimaster:
Specma Tools Elverktyg luftverktyg skruvdragare Fein multimaster
En Festool sänksåg kan klara av att såga jäms med väggen på ett avstånd av 10mm. (Självklart krävs det en noggrann inställning av sågdjupet på sågklingan). Antagligen kan andra cirkelsågar klara av samma uppgift också.

En fråga: Har du placerat nåt tungt kylskåp eller andra tunga grejer ovanpå laminatgolvet?

I ena hørnet har jag kylskapet. I övrigt vanliga møbler. Ska kolla om det går att plocka bort de sista plankorna o såga de separat.

Skulle gissa att kylskåpet kan vara en faktor som har orsakat dina problem. Jag har själv laminatgolv i köket och ett kassaskåp till kylskåp (amerikansk Amana side by side för inbyggnad). Det har jag lagt direkt på betonggolvet under.

Jag har plockat bort alla lister (foder) runt om. Och kan se att plankorna ligger tätt /trycker mot väggen! Det är konstig att golvet expanderade så mycket!!!
På alla håll!

Med min cirkelsåg kommer jag inte närmare än 30 mm mot väggen.

Kolla med uthyrningsfirmor, det finns specialsågar för ändamålet.

Nu är det nästan klart. Det har blivit stämjärn och hammare. Ca 7 mm från väggen. 2 lpm. Golvet har blivit nästan plan.

Nu har jag lärt mig. Laminat ska läggas sommar tid vid en luftfuktighet på 50%. Då är den som "størst".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.