Jag har under vintern jobbat vidare på min Atmos DC 50 GSX och tycker jag äntligen fått den att brinna så som jag vill. Ni som läst mina tidigare inlägg i ämnet kanske sett att jag experimenterat med div olika inlägg i brännarmunstycket för att få pannan att brinna bättre. De resultaten har varit varierande, ibland riktigt bra med insats av järn men en exakt kopia i tåligare rostfritt har inte fungerat lika bra. Så kort livslängd gjorde att jag tröttnade.
Detta mod har dock givit så bra resultat och klarat av eldning sedan november 2020 till idag april 2021 utan problem och med endast billigt järn från en skrotad oljetank.
Så då vill jag dela med mig av min kunskap!
Min panna är importerad från Polen. Köpt på Kotly.com och saknar sidokeramik som jag tror senare och svensksålda pannor har utrustats med. Det gör att veden lätt övertänder i vedmagasinet. Trots rätt lambdavärde så vill inte lågan brinna i nedre brännkammaren ibland, något som ger tjockare rök och dålig verkningsgrad.
Jag kände tidigt till problemet med högt liggande primärluftintag men har inte förrän nu tagit mig tid att jobba med en lösning.
Först pluggade jag de fyra 14mm hål som finns högt upp i den rundade plåten som leder in primärluften. Gängade utan borrning med M16x1,5 och drog i plugg.
Sen skar jag till plåt ca 5mm kortare än vedkammaren för att ge utrymme för temperaturutvidgning. Så ungeffär 580x150x3mm är måtten. Kilar 150långa och ca 40mm i ena änden och 10mm i andra änden svetsades på baksidan som stöd. 5st på varje sida.
Dessa plåtar flyttar ner primärluftintaget 150mm och riktar luften med en 10mm smal spalt ner mot keramiken. Plåtarna svetsades med några korta strängar i överkant med lättast möjliga fogberedning och det har hållit bra.
Pannan brinner stabilt inom ett mycket större lambdaspann än tidigare. Jag har försökt hålla mig på 1,3-1,4 ungefär. Tidigare kunde pannan puffa eller tappa brännkammartemp om man missade att justera spjällen runt 20-30min efter tändning. Denna eldningssäsången kan jag komma långt senare eller helt låta pannan vara utan att den hittar på hyss. Även om lambdat drivit till 1,6-1,7 så har jag god temp och fin låga i brännkammarn. Min tempgivare sitter på vänster sida löst i stoppad i ett hål i nedre luckan. Med 50mm instick läser jag 500-600°C normalt. Det kan tyckas lågt men test med 100mm instick visade med samma förutsättningar 2-300° högre värden men livslängden på tempgivaren blev kort.
I vart fall funkar detta med enkla medel riktigt bra. Plåten håller! Det rinner ner tjära på plåten och den blir renare längst ner men det är svart så tempen verkar ligga lagom lågt. Gå inte längre ner än 150mm för då tror jag plåten brinner upp och även deformeras.
En liten liten antydan till vågighet har jag sett men det är långt kvar innan det blir problem.
Ska lägga upp bilder på bygget och nu efter större delen av eldningssäsången. Brännkammare i panna med tjära och aska, modifiering för bättre förbränning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en panna med tydlig tjär- och sotansamling vilket indikerar användning och modifiering efter diskussion på byggforum.
Skapa konto
Modifierad brännkammare i en Atmos DC 50 GSX panna med svetstillsats och tjärlager.
Skapa konto
Rödfärgad plåt med svetsade kilstöd mot träyta, använd för att modifiera primärluftintag i en vedpanna.
Skapa konto
Upplyst vedbrasa i en öppen brännkammare med modifierade luftintag och en temperatursensor inskjuten.
Skapa konto

De två första bilderna är tagna i går dvs efter kanske 10 eldade kubikmeter ved.
De tre nedre från installationen i mitten på november.

Redigerat:
  • Gilla
Nybyggarn och 1 till
  • Laddar…
Hittade igen denna gamla tråd. Kan meddela att sidoplåtarna fortfarande är i mycket gott skick så denna mod kan anses fungera utan att använda annat än enkel svartplåt.

• Gilla
Nybyggarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.