Hej,

Finns det någon typ av radiator/element som funkar hyfsat till lågtempererade system,
jag har golvvärme i hela huset utan tvättstugan som ligger idet som var tänkt som pannrum. 4x 8m ca 2,4 i takhöjd. Kan det funka att sätta dit någon typ av radiator eller fläktkonvektor och ansluta det till golvvärme systemet så jag inte behöver skaffa en shunt till bara för ett rum?

//Stefan

Fläktkonvektor borde funka och ge bra effekt trots låg framledningstemp

Sätt dit ett riktigt stort element bara.

Protte

Det blir nog troligen ett väldigt väldigt stort element det :rolleyes:

Behovet för rummet uppskattar jag till ca 4*8*35=1120watt

Om medel framlednings temperaturen är 40°C och du vill hålla 20°C i rummet i medel ska du söka efter element som är ~3,5*1120=3920w vid DT50

Om medel framlednings temperatur är 10°C lägre, alltså 30°C så måste du leta element på ~5,5*1120=6160w vid DT50 om du vill hålla 20°C i rummet

Det blir nog lämpligt att fördela det på 3 - 4 dubbelpaneler, men dom blir ganska långa ändå, upp mot 2 meter per styck beroende på framlednings temp

Fläktkonvektorelementen blir ungefär 25-50% mindre, men ändå ganska mycket element, och dom kräver underhåll dessutom

Mitt förslag är att lägga golvvärme även i tvättstugan som bästa lösning, både för kostnaden och energimässigt smartast, med minst bekymmer i framtiden ;)

/R

DT50? Fram 40, retur 30 => medeltemp radiatorn ca 35 => DT15? Dvs mer än 3ggr effekten vid DT50.

Ett två meter långt triplex sektionsradiator kanske kommer i närheten? :)

-MH- skrev:
Ett två meter långt triplex sektionsradiator kanske kommer i närheten? :)
Ja, om det tillgodoser behovet beroende på framlednings temperatur så visst :)

/R

Det borde få plats så stora element, men jag kanske skulle lägga in golvvärme istället. Hur höga förhöjningsringar finns det till golvbrunnar? Tänkte jag skulle slippa bila upp golvet utan bara gjuta på 8cm eller 5cm frigolit + 8 cm

Det finns nog förhöjningar för dom flesta påbyggnader för golvvärme, så det är nog inga problem

Men behöver du isolera extra i det utrymmet, är det inte isolerat på samma vis under hela plattan, eller är detta i en separat tillbyggnad?

/R

Det är ett separat tillbygge och är en oisolerad platta. Men isoleringen var mest för att komma upp i samma höjd som övriga huset så man slipper nivå skillnad. Nu ska vi elda med egen flis så om det går åt 1 kubik mer eller mindre spelar mindre roll

Vi kommer ändå ha totalt 250m kulvert i anläggningen så om det blir lite mer "spill" av värmen gör inte så mycket

Ja har du kulvert fram till den här byggnaden också så blir kostnaden för en shuntgrupp med varmare framledningstemp till alldeles för dyr om du ska ha mindre radiatoryta då har du inte så mycket att fundera på, golvvärme givet :)

Det blir bättre och inte heller dyrare än element att lägga golvvärme med isolering i det rummet också

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.