Jag har en nibe värmepump med frikyla och det verkar vara alldeles för lågt tryck i brinekretsen. Jag försökte lufta konvektiorn på övervåningen men det var ett ynkligt pys följt av ingenting. Expanionskärlet(?) är mer fullt än jag väntar mig att det skulle behöva vara så egentligen känner jag att det vore lämpligare att fylla på luft (själv) än att behöva få hit en rörmokare för att fylla på mer vätska. Men jag hittar ingen ventil för påfyllning. Borde det finnas en?
En vit behållare med grön vätska, ansluten till en kopparledning, del av ett värmepumpsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittar inte heller någon tryckgivare.

Vi brukar sätta ett tryckexpansionkärl på brine när man har frikyla och oftast också en genomströmmningsluftare som luftar av systemet automatiskt. Men hos dig verkar man bara ha kopplat på ett frikylesystem på den ordinarie expkärl som brukar sitta på högsta punkten å oftast utan manometer å det räcker då den bara ska driva runt brine till värmepumpen. Det går väl att ta bort säkventilen i toppen på expkärlet å sätta något slags påfyllning å ev manometer där tillsammans med säkventilen

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
H
F fiskbuggaren skrev:
Jag har en nibe värmepump med frikyla och det verkar vara alldeles för lågt tryck i brinekretsen. Jag försökte lufta konvektiorn på övervåningen men det var ett ynkligt pys följt av ingenting. Expanionskärlet(?) är mer fullt än jag väntar mig att det skulle behöva vara så egentligen känner jag att det vore lämpligare att fylla på luft (själv) än att behöva få hit en rörmokare för att fylla på mer vätska. Men jag hittar ingen ventil för påfyllning. Borde det finnas en?
[bild]

Jag hittar inte heller någon tryckgivare.
Sätt ett riktigt trycksatt exp en gång för alla. Annars så kommer du att få problem varje år liknande som du har. Firman som monterade frikylan borde ha insett det själva. Det borde ha ingått i offerten du fick för frikylan.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Sätt ett riktigt trycksatt exp en gång för alla. Annars så kommer du att få problem varje år liknande som du har. Firman som monterade frikylan borde ha insett det själva. Det borde ha ingått i offerten du fick för frikylan.
Ännu värre. Det här var inte ett offererat fastprisupplägg. De körde på löpande räkning så jag förstår inte varför de inte gjorde det ordentligt.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.