P Peppe_1.0 skrev:
Snyggt!
Är det syllpapp eller något liknande du har mellan plattan och regeln? Använde du något för att justera höjden med också...typ plastbitar... eller kanske går att lägga flera lager syllpapp.
Syllpapp. Det behöver inte vara på millimetern plant, justerade med dubbla lager papp på några få ställen efter regeln var på plats, annars räckte noggrannheten med makadam i stort.

Där det blev större höjdskillnad, tomten lutar från huset, blev det ben ner till plattan.

Byggprojekt med en trästomme, blottat underarbete och en blå rund pool vid ett rött hus med stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutprodukten

Rund pool av trä, två personer simmar, omgiven av trätrall och staket, hund står bredvid på soldäck. Soliga trädgårdsomgivningar.
Skapa konto

M Mikae_l skrev:
Vilket program har du ritat detta i?
Sketchup

TeroM TeroM skrev:
Syllpapp. Det behöver inte vara på millimetern plant, justerade med dubbla lager papp på några få ställen efter regeln var på plats, annars räckte noggrannheten med makadam i stort.

Där det blev större höjdskillnad, tomten lutar från huset, blev det ben ner till plattan.

[bild]

Slutprodukten

[bild]
Snyggt... bra jobbat😁💪👍

Jag byggde altanen vid huset för 15 år sedan. Jag lade inga stenplattor utan liggande tryckimpregnerade regelstumpar mot stenkross och stående reglar upp till bärlinorna, skruvade i sidan. Jag kan inte se att altanen satt sig på 15 år. Däremot är trallvirket ruttet på sina ställen så det ska bytas ut. Det ska bli intressant att se hur upplagen klarat sig från röta.

Det låter smart... allt som fungerar är kanon!

Work in progress... det blev stenplattor på sanden och sen 45x120 regel ovanpå. Satte stålvinkel på några enstaka plattor och förankrade regeln mot denna... annars ligger hela trädäcket "löst" ovanpå marken. Får se om det blir några sättningar!

• Trädäck under konstruktion med träram och stenplattor, ligger mot en tegelvägg; jord och stenar syns runtom.
    Skapa konto
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
P Peppe_1.0 skrev:
Work in progress... det blev stenplattor på sanden och sen 45x120 regel ovanpå. Satte stålvinkel på några enstaka plattor och förankrade regeln mot denna... annars ligger hela trädäcket "löst" ovanpå marken. Får se om det blir några sättningar!
Ser bra ut. Vart köpte du trallet? Vad är det för dimension och är det G4-2 eller G4-3?

Köpte på Optimera.

120 reglarna var klass AB.
170 reglar täcksidor mot sand/ jord var klass A.

Vet inte vad trallen hade för beteckning. Vad är G2...G3?

P Peppe_1.0 skrev:
Köpte på Optimera.

120 reglarna var klass AB.
170 reglar täcksidor mot sand/ jord var klass A.

Vet inte vad trallen hade för beteckning. Vad är G2...G3?
Impregnerad trall finns i olika klasser. Det vanligaste är G4-2 och G4-3 varav G4-2 är av bättre kvalitet. NTR/AB är det alltid.
Är trallen 28x120?
Frågar för att jag köpte precis G4-2 som även säljs på vissa ställen med benämning ”premium” och det var riktigt dåligt. Jag kunde använda typ 10 av 130 brädor. Så funderar om jag ska köpa från annat ställe efter att jag lämnat tillbaka.

Ok, förstår.

Ja, det är 120x28 trall. Jag kan inte avgöra vad som är bra och mindre bra trall? Är det antal synliga knaggar? Det fanns en hel del på dessa. De var relativt raka... ingen som var så krokig att det inte gick att räta ut med lite muskler😅

Ändarna var dock mindre bra. Hade jag planerat att använda hela längden 4800 så hade det inte gått bra... blivit fint.

P Peppe_1.0 skrev:
Ok, förstår.

Ja, det är 120x28 trall. Jag kan inte avgöra vad som är bra och mindre bra trall? Är det antal synliga knaggar? Det fanns en hel del på dessa. De var relativt raka... ingen som var så krokig att det inte gick att räta ut med lite muskler😅

Ändarna var dock mindre bra. Hade jag planerat att använda hela längden 4800 så hade det inte gått bra... blivit fint.
Det står säkert på din order vad det är för kvalitet. Mina såg ut såhär. Inget man direkt känner för att lägga. Framför allt när man köper bättre kvalitet.

• Träbit med stor spricka och hålighet, antyder låg kvalitet jämfört med bättre alternativ.
    Skapa konto
  • Träplanka med två kvistar, en bristfällig och sprucken, som indikerar låg kvalitet.
    Skapa konto
  • Närbild på en träplanka med en tydlig spricka och ojämnhet, vilket kan indikera sämre kvalitet på materialet.
    Skapa konto
  • Träplankor med sprickor och märkningar, indikerar dålig kvalitet.
    Skapa konto
  • Ett trästycke med sprickor och ojämn yta, vilket tyder på låg kvalitet.
    Skapa konto
Att tryckt virke är sprucket i ändarna är helt normalt, det har ju varit helt dränkt i tryckvätska och sedan torkat. Nä virke torkar går mesta fukten ut i fiberriktninge alltså i ändarna. Om man mäter en trallbräda är den alltid smalare i ändarna än på mitten. Allt virke ska renkapas 10-15cm i ändarna om man är noga. Problemet med trallvirke är att det alltid ska vara billigt och inte så fint som möjligt.

N Nissegandhi skrev:
Att tryckt virke är sprucket i ändarna är helt normalt, det har ju varit helt dränkt i tryckvätska och sedan torkat. Nä virke torkar går mesta fukten ut i fiberriktninge alltså i ändarna. Om man mäter en trallbräda är den alltid smalare i ändarna än på mitten. Allt virke ska renkapas 10-15cm i ändarna om man är noga. Problemet med trallvirke är att det alltid ska vara billigt och inte så fint som möjligt.
Kollat runt lite och det finns många där det är någon enstaka sprucken i ett bunt. Jag hade även brädor som fick sprickor genom hela brädan 2 dagar efter jag hade lagt. Och det berodde inte på hur jag la dom. La även bara ut några som började spricka. Fanns tom värre än på bilderna med sprickor så att man kunde tro det var två brädor (se bild).
Sen med hål osv det är inte så G4-2 ska se ut. Och eftersom jag valde ”bättre” kvalitet så var priset inte heller det billigaste. Sen ser tror jag inte att man kan köpa G4-1 trall. Jag hittade i alla fall inget när jag googlade. Vilket troligtvis beror på att majoriteten vill ha billigt trall.

• Staplade träreglar med synliga sprickor och märkning, som visar på kvalitetsproblem i byggmaterialet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.