Experterna är överens om att bolån med rörlig ränta i snitt är billigare. Men det finns inget bekvämt sätt att hindra banken att i smyg försämra din rörliga ränta.

Du kan läsa artikeln här: Tyvärr tjatigt behålla lägsta rörliga ränta

E
Skrivet av: Gäst

Det är överhuvudtaget svårt att låna med rörlig ränta. Bankerna styr in på bindningstider, må så vara så kort som tre månader. Det verkar också som man redan nu förbereder sig för Basel 3, eller i vart fall skyller på det med tanke på att bankernas marginaler ökar.

E

Jag lyckades för ett par år sedan få den totalt rörlig ränta (1-dags) som är knuten till reporäntan+90 punkter. Det har varit väldigt positivt för min del. Tyvärr tog Swedbank bort den möjligheten bara någon månad senare.

E

Fick nyligen lägga om lånet till 2års bindning med räntan 3,03. 3-mån ligger då på 2,81. Ska bli spännande att se om det för en gångs skull blir en vinst med bundet. Jag är optimist kring konjunkturen därav bindning

E

Bolånet är en av de största posterna i vår budget så jag fokuserar på detta framför få ner kostnaden på el eller telefoni någon enstaka hundring i månaden.
Bränn krutet där det ger bäst resultat.

E

Just det Anonym. Swedbank gav lån till helt rörlig ränta knuten till reporäntan, i mitt fall Repo+0,80.
Det gick bra så länge som räntan höjdes, reporänta låg ju kring 5% på toppen.
När räntan sen föll till 0,25% tyckte inte Swedbank att det var lika kul, hänvisade till något finstilt och vips hade jag Repo+1,60. Jag hade en lång diskussion med bankjuristen om det juridiska resp. etiska i ett sånt förfarande.
Behandlade jag mina kunder på samma sätt kunde jag se mig om efter nya.

E

Tycker att det är helt ok att min bank tjänar pengar på de pengar jag lånar. Precis som mataffären och min elleverantör.

Vänd på steken i stället, hur mycket skulle ni själva vilja tjäna på pengarna om ni lånade ut 1 mn kr till grannen? Sannolikt skulle inte många vilja göra det till de låga marginalerna som bankerna har.

E

Problemet var att bankerna olikt tidigare inte kunde låna upp pengar till nivåer i närheten av REPO-räntan, då likviditeten i marknaden var helt borta.

Men du kanske missade att det var en finanskris?

E

Ett litet tips hör med banken om de kan om-värdera värdet på din villa. Eftersom villa-priserna går upp, kan de låna ut till dig billigare (lägre ränta), eftersom de då har större säkerhet. Vår bank kollade vad vi grannskapets villor såldes för och fick på så vis ner räntan, inte mycket men ändå något.

E

Jag har haft ett bra avtal med min bank om att följa repron. Nu verkar banken ha glömt det och "smyghöjer" med hänvisning till marknaden.

JAG (precis som varje enskild låntagare, dvs även DU) är marknaden. Jag "smyger" mig till en annan bank.

Att banken begär ett högt (eller lågt) pris vid förhandlingen är avtalsfrihet. Att bryta avtalet och höja räntan utan överenskommelse är lika moraliskt som stöld.

E

Angående ditt avtal med banken och ränta kopplad till REPO.

Gå till rill ARN med ditt ärende och få det prövat av en oberoende part. De stora bankerna har som policy att följa ARN's rek.

Lycka till

E

Det är väl klart att dom skall tjäna lite pengar, banker tjänar pengar på allt dom gör.
Sen ska man komma ihåg att det spelar ingen roll vad banken gör, sen räddar vi skattebetalare dom.
Dom kan alltså göra vad som helst i princip.
Då kan jag också tänka mig att låna ut pengar till lite ränta åt många kunder.

E

Jaga på säger jag bara.
Har rörligt på 2.18%,

E

Banker är skurkar hela högen så bytt bank så fort ni hittar bättre deal, inget ätt skämmas för.

E

Låter dyrt... jag har 2,02

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.