Kollade husdrömmar på TV 4 nyss,handlade bl a om en man i Jämtland som skulle lagra värme i typ 25 m3 jord.Om jag fattade rätt skulle magasinet laddas med slangslingor via solen.Tycks minnas att detta diskuterats på bygga hus och de flesta anser att det är närmast menigslöst.Det enda realistiska mediet att lagra värme i över tid som gör det användbart är vatten.Har någon här åsikter eller kunskap?

B
Har funderat en del på liknande. För att det ska bli meningsfullt måste man bo i ett varmare klimat, varmt nog för att man ska ha ac behov under delar av året och lågt värmebehov på vintern.

Då kan trögheten göra att man slipper tillföra eller bortföra energi under väldigt många dagar varje år.

I Sverige blir det för få dagar per år då denna typ av lösning blir vettig.

Betonggolv och murade väggar är väl närmaste vettiga motsvarigheten i Sverige. Då får man en viss utjämning av energibehovet.

Jag vill minnas att det är ca 2 - 2.5 gånger så mycket energi i att värma en liter vatten jämfört med 1 liter sten. Så ett stenlager istället för acktank är en rätt dålig idé, kan jag tycka.

Sen är det ju avsevärt lättare att få ut värmen dit man vill på ett kontrollerat sätt med vatten, jämfört med ett varmt stenlager. Och sten isolerar ju dåligt.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.