4 237 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Lågpriskedjorna skadas av ROT-avdraget
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
ROT-avdraget har sänkts och utbetalningarna halverats medan lågpriskedjorna ökar sina vinster. Slutsatsen som dras är att det är ROT-avdraget som tidigare hållit tillbaka vinsterna för lågpriskedjorna.
Du kan läsa artikeln här: Lågpriskedjorna skadas av ROT-avdraget
Du kan läsa artikeln här: Lågpriskedjorna skadas av ROT-avdraget
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Känns som att varenda lite förändring inom byggbranschen kan härledas till ROT-avdraget.
Vad som dock gör mig mest skeptisk till det hela är att de hantverkare man stöter på själv i verkliga livet via jobbet eller i hemmet har häcken full hela det här året ut och går nästan inte att få tag på. Samtidigt har vi den skara som syns i media, bloggar eller liknande som hotar om svartarbete.
Finns det inga mer idiotsäkra metoder att konstatera vad som händer än att bara gå på vinster/omsättningar/åsikter?
Vad som dock gör mig mest skeptisk till det hela är att de hantverkare man stöter på själv i verkliga livet via jobbet eller i hemmet har häcken full hela det här året ut och går nästan inte att få tag på. Samtidigt har vi den skara som syns i media, bloggar eller liknande som hotar om svartarbete.
Finns det inga mer idiotsäkra metoder att konstatera vad som händer än att bara gå på vinster/omsättningar/åsikter?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Nej det är ofta så det funkar. Men det är ju inte rätt någonstans.
Du tänker rätt. Artikeln är luddigt skriven/dåligt korrekturläst.Lime113 skrev:
Det här är ett elände för oss som vill köra med korrekta papper. Vi förlorar jobb därför att jobben tas av dom som fuskar med materialkostnad/maskinkostnad/arbetskostnad.
Återigen KAN det vara så att artikeln är dåligt skriven. Ska man jämföra korrekt så ska man ju jämföra mot samma period förra året istället för att jämföra nov/dec mot jan/feb men det framgår inte med tydlighet hur man jämför.larsbj skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Så vilka behöver pengarna? Fuskande företagare?
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Var det inte det som ROT/RUT skulle bidra till men som istället slog åt andra hållet? Att tidigare var det svartarbeten som härjade och sen blev det vitt arbete med fusk istället?
Med andra ord spelar det ingen roll vad man gör av saken eftersom att det alltid kommer vara fel personer som nyttjar systemet.
Med andra ord spelar det ingen roll vad man gör av saken eftersom att det alltid kommer vara fel personer som nyttjar systemet.
Hur kommer det sig att vissa blir aldrig nöjda? Innan rot förlorade man till svartjobb... nu förlorar man till fifflare...Robban_C skrev:
Min uppfattning var att innan ROT kostade en snickare 100 enheter. När ROT dök upp kostade snickaren 100-150 enheter men slutkostnaden för konsument blev ändå upp till 75 enheter, vilket upplevdes som billigare än 100 enheter. "Vad billigt jag tar två"
Hur ser prisnivåerna ut med
1. Svensk snickare som betalar skatt
2. Utländska snickare som betalar skatt (t ex baltiska hantverkare)
3. Svensk snickare som inte betalar skatt
4. Utländska snickare som inte betalar skatt (t ex baltiska hantverkare)
Är den största skillnanden mellan (1+2) och (3+4) eller mellan (1+3) och (2+4)?
Hur ser prisnivåerna ut med
1. Svensk snickare som betalar skatt
2. Utländska snickare som betalar skatt (t ex baltiska hantverkare)
3. Svensk snickare som inte betalar skatt
4. Utländska snickare som inte betalar skatt (t ex baltiska hantverkare)
Är den största skillnanden mellan (1+2) och (3+4) eller mellan (1+3) och (2+4)?
Jag tolkar det som att du menar att det ena fusket är ok men inte det andra. Eller har jag missförstått?Odjuret skrev:
I min värld är det inte ok med svartjobb och det är inte ok med ROT-fusk. Är det en konstig inställning?
Lime113:
Hur vet du ens att #2 betalar skatt? Vet du inte det så är det ingen skillnad på #2 och #4.