Korvgubbe
Fast hur mycket fuskas det egentligen med ROT?
Och vari består fusket? Att hantverkaren bara tar 200% påslag på materialet istället för 500% och höjer timlönen lite istället? Är det inte precis det som brukar efterfrågas i de trådar som uppstår när kunderna känner sig förbannade och grundlurade över hantverkarnas "kreativa fakturering"?
 
B
Klar de smarta hantverkarna ändrat så de har liten vinst på materialet och mer på timmen... Så länge de inte säljer materialet för under inköpspris är det ok...
 
Korvgubbe.
Det fuskas genom att istället för att fakturera kunden för 1500:- material så lägger de på 4 arbetstimmar a´ 500:- ist. Då tjänade kunden 500:- efter ROT(räknat 2015) och byggaren 500:- och skattebetalarna går miste om mellanskillnaden
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Korvgubbe, här kan du få ett exempel på fusk med ROT:
Låt oss säga att jag lägger ett pris på att anlägga gräsmatta och stenläggning om ex vis 90 000:-.
Dessa jobb är inte ROT-grundande.
Men en konkurrent lägger ett pris om ex vis 70 000:- på kunden och 30 000:- på Skatteverket, tror du jag har en chans att få jobbet då?
 
Korvgubbe
Mattias_Eson skrev:
Korvgubbe.
Det fuskas genom att istället för att fakturera kunden för 1500:- material så lägger de på 4 arbetstimmar a´ 500:- ist. Då tjänade kunden 500:- efter ROT(räknat 2015) och byggaren 500:- och skattebetalarna går miste om mellanskillnaden
Fast det är inte direkt som att någon skänker bort allt material till sina kunder. Om hantverkaren tar betalt för material+skäligt påslag och en högre timpenning istället för en lägre timpenning och ett oskäligt påslag på materialet, varför är det då fel? För att det bara är på nåder som jag har fått min lön till låns av staten som egentligen äger den och ska ha tillbaks vartenda öre i skatt så snart som möjligt?
 
Korvgubbe
Robban_C skrev:
Korvgubbe, här kan du få ett exempel på fusk med ROT:
Låt oss säga att jag lägger ett pris på att anlägga gräsmatta och stenläggning om ex vis 90 000:-.
Dessa jobb är inte ROT-grundande.
Men en konkurrent lägger ett pris om ex vis 70 000:- på kunden och 30 000:- på Skatteverket, tror du jag har en chans att få jobbet då?
Om jobbet inte är ROT-grundande så kan heller inget ROT-avdrag göras. Att oärliga hantverkare försöker ändå är väl knappast skäl till att döma ut hela systemet? Det finns massvis med avdrag som folk försöker göra varje år utan att få de godkända, betyder det att alla dessa avdrag ska försvinna helt, även för de ärliga?
 
Egentligen är väl inte fusk ett bra argument åt något av hållen.
Om det är mycket svartjobb är inte lösningen att göra det lagligt genom rot (skattebefrielse)
Och om nån fuskar med rot så är det inte ett argument för att ta bort det.
I båda fallen ska skatteverket se till att lagarna följs.
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Fast det är inte direkt som att någon skänker bort allt material till sina kunder. Om hantverkaren tar betalt för material+skäligt påslag och en högre timpenning istället för en lägre timpenning och ett oskäligt påslag på materialet, varför är det då fel? För att det bara är på nåder som jag har fått min lön till låns av staten som egentligen äger den och ska ha tillbaks vartenda öre i skatt så snart som möjligt?
Jo kunden betalar ju för materialet. Fast de betalar det i arbetstimmar, så ett jobb som borde kosta 10.000 i material och 5.000 i arbetstimmar kostar istället 5.000 i material och 10.000 i arbetstimmar för det tjänar bägge parter på
 
Korvgubbe skrev:
Om jobbet inte är ROT-grundande så kan heller inget ROT-avdrag göras. ...
Helt rätt.

Korvgubbe skrev:
... Att oärliga hantverkare försöker ändå är väl knappast skäl till att döma ut hela systemet? Det finns massvis med avdrag som folk försöker göra varje år utan att få de godkända, betyder det att alla dessa avdrag ska försvinna helt, även för de ärliga?
Men Skatteverket kunde ju i alla fall försöka, eller hur?
Men det gör dom inte och resultatet är att ärliga företagare slås ut, eller i alla fall utsätts för osund konkurrens.

Och hur kontrollen ska gå till är inget du ska fråga mig om, det är inte jag som har satt upp reglerna. Den som sätter upp regler bör rimligen samtidigt se till att det finns ett kontrollsystem, eller hur? Det har inte heller skett.
Dom kontrollerar siffrorna, att dessa stämmer sinsemellan, men mig veterligen har dom aldrig kontrollerat att det fakturerade arbetet verkligen har utförts.
 
O
Robban_C skrev:
Helt rätt.


Men Skatteverket kunde ju i alla fall försöka, eller hur?
Men det gör dom inte och resultatet är att ärliga företagare slås ut, eller i alla fall utsätts för osund konkurrens.

Och hur kontrollen ska gå till är inget du ska fråga mig om, det är inte jag som har satt upp reglerna. Den som sätter upp regler bör rimligen samtidigt se till att det finns ett kontrollsystem, eller hur? Det har inte heller skett.
Dom kontrollerar siffrorna, att dessa stämmer sinsemellan, men mig veterligen har dom aldrig kontrollerat att det fakturerade arbetet verkligen har utförts.
Men... innan rot utsattes du osund konkurrens eftersom många arbetade svart istället. Vad är då egentligen skillnaden?

Sen försöker skatteverket, de är inte helt stilla sittande.
 
O
Robban_C skrev:
Jag tolkar det som att du menar att det ena fusket är ok men inte det andra. Eller har jag missförstått?
I min värld är det inte ok med svartjobb och det är inte ok med ROT-fusk. Är det en konstig inställning?
Inget fusk är okej. Men nu klagar du på att ROT är så hemskt... Hade du inga problem innan ROT?
Måste vara jobbigt å vara så negativ till allting... Då får man inga jobb, oavsett om du fuskar eller inte....
 
Korvgubbe
Mattias_Eson skrev:
Jo kunden betalar ju för materialet. Fast de betalar det i arbetstimmar, så ett jobb som borde kosta 10.000 i material och 5.000 i arbetstimmar kostar istället 5.000 i material och 10.000 i arbetstimmar för det tjänar bägge parter på
Varifrån kommer det här "borde priset"? Att hantverkaren väljer en ärligare och tydligare prissättning med ett rimligt materialpåslag och en högre timpenning är enligt dig fusk? Nej för fan, enda sättet att bedriva verksamheten ärligt är att tvåla till kunden rejält med flera hundra procents påslag och dolda avgifter! Allt för att kunden inte ska få behålla mer än absolut nödvändigt av statens pengar.
För inte tror du väl att det kryllar av hantverkare som går med förlust på att sälja material till sina kunder?
Att det där materialet som "bara" kostade 5000 fast det "borde" ha kostat 10000 betalde hantverkaren inte mer än 3000 för är ju naturligtvis ointressant och irrelevant i ditt resonemang.
 
Att hantverkare tjänar på materialet har ingenting med ROT-avdraget att göra. Det "borde priset" är bara ett exempel för att förklara hur det fifflas med avdraget. Inte hur alla hantverkare gör, bara de som fuskar. Jag är för ROT-avdraget men att det fuskas med det är inte okej, och det drabbar ju alla (som betalar skatt i Sverige).

Men oavsett ROT/svartjobb så kommer det alltid finnas de som vill fuska för att tjäna lite extra
 
Odjuret, vill du medvetet missförstå?

Jag förstår inte varför du blandar in svartarbete? Här var det ROT vi diskuterade.
Och nej, Skv försöker inte alls stävja det här. Dom har då aldrig försökt här i alla fall.
Det enda dom gör är att kontrollera om timmar x timpeng stämmer med totalbeloppet. Vem som helst som kan räkna får ju ihop siffror som stämmer med detta. Dom enda som åker dit är dom som inte ens kan räkna.
Och jag klagar inte på att ROT är så hemskt. Jag klagar på att det fuskas och Skv inte gör nåt åt saken. Det är en helt annan sak.
Och jag är verkligen inte negativ till allting och jag har gott om jobb, utan att behöva fuska.
Men det utesluter väl inte att jag tycker att fusket är fel, eller hur?
 
Mattias_Eson skrev:
Att hantverkare tjänar på materialet har ingenting med ROT-avdraget att göra. Det "borde priset" är bara ett exempel för att förklara hur det fifflas med avdraget. Inte hur alla hantverkare gör, bara de som fuskar. Jag är för ROT-avdraget men att det fuskas med det är inte okej, och det drabbar ju alla (som betalar skatt i Sverige).

Men oavsett ROT/svartjobb så kommer det alltid finnas de som vill fuska för att tjäna lite extra
Men vad korvgubben försökt förklara för dig i x antal inlägg är ju att det fuskas mindre med rot än utan rot på den punkten. Om hantverkaren köper in material för 3000 och skriver 10 000 på fakturan du ska betala lurar han ju dig, det är ett orimligt påslag på materialet, nu när det finns rotavdrag kommer hantverkaren istället fakturera dig för 3000-5000 för materialet, hantverkaren är alltså ärlig i faktureringen och visar dig vad materialet verkligen kostar. Och han är ärlig när han skickar in uppgifter till staten om hur mycket som är materialkostnad och hur mycket som är arbetskostnad. För det tjänar ni båda på, du får ett lägre pris på jobbet och han kan erbjuda lägre pris till kunderna utan att förlora inkomst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.