Byggahus.se
Har precis lagt klart 3800st marksten på uppfarten och står med en glipa på cirka 5-7cm mellan asfalten (vägen) och markstenen.
Jag tänkte gjuta betong runt all marksten för att låsa in den som man ska. Tänkte även göra detta i denna skarven. Däremot lämnar jag några centimeter överst för att fylla upp med asfalt och göra övergången snygg.

Efter lite läsning om olika lagningsasfalter så verkar denna få bra kritik:
https://www.hornbach.se/shop/Lagningsasfalt-MATAKI-20kg/5108217/artikel-detaljer.html

Bör jag köra med deras primer på både befintlig asfalt + marksten och gjutningen jag gör innan jag lägger asfalten?
Kommer denna vara klibbig eller torkar asfalten? Vill inte ha asfaltsspår i den nylagda markstenen.

Vad rekommenderar ni för lagningsasfalt?

Tack!
 
Kan du inte såga ett rakt snitt i asfalten istället? Sedan sågar du av plattytan parallellt med nya asfaltsnittet, på ett avstånd som precis rymmer en platta + några mm för felmån. Sen tar du helt enkelt bort de yttersta, avkapade bitarna på plattorna och fyller i med en hel fin rad plattor.
 
T T.Gustafsson skrev:
Kan du inte såga ett rakt snitt i asfalten istället? Sedan sågar du av plattytan parallellt med nya asfaltsnittet, på ett avstånd som precis rymmer en platta + några mm för felmån. Sen tar du helt enkelt bort de yttersta, avkapade bitarna på plattorna och fyller i med en hel fin rad plattor.
Hade den tanken från början men det blir svårt att få det snyggt då gatan tyvärr inte går helt paralellt. Kan inte heller kapa så mycket som jag behöver i asfalten då det sker avrinning på gatan längs asfalten och det är en "kant" som gör att vattnet inte ska rinna in på min tomt.

Så tanken har helt klart slagit mig!
 
Lagningsasfalten ska inte klibba om du packar den tillräckligt men ett lager sättsand/stenmjöl på ytan i sista delen av packningen gör att sanden binder eventuella kladdiga rester. Riktiga asfaltläggare använder ibland samma metod för att minska kladdigheten längs skarvarna mellan nytt och gammalt.
 
Har försökt hitta något pågående vägbygge i Göteborgsområdet/Kungsbacka utan framgång. Min förhoppning var att slippa använda lagningsasfalt och hitta något vägbygge där jag kunde köpa några hinkar varm asfalt.

Någon som vet en pågående asfaltering i Göteborgsområdet/Kungsbacka?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.