Har betonggolv med gammal avloppsbrunn som byts av rörmokare. Därefter ska jag själv laga hålet i betonggolvet.
Ska vad jag förstå använda betong som är speciell för våtrum? Hur lång tid tar det att torka? Finns det annat material som kan användas vid denna sorts lagning?

Tänker så fort som möjligt därefter att lägga flytspackel med värmegolv. Eftersom jag bara har denna dusch måste det bli klart så fort som möjligt.
Reglen att ett betonggolv ska torka i 3 månader måste väl gälla för ett nygjutet golv.
/Mia

Flytspackel - Lip 226 fiberförstärkt

Till utjämning och spackling av betong, natursten, kakel, metall, tegelsten, klinker m.m. samt ingjutning av värmekabel. Från 2 mm till valfri tjocklek.

Gångbart efter ca 2-4 tim. Beläggningsbar efter ett dygn. Från 2 mm till valfri tjocklek.

Taget från www.sigro.se

Finns givetvis andra fabrikat som har liknande spackel.

Tack Gutte men jag menar den betong som ska täcka igen hålet som man bilar upp för att byta golvbrunnen. Hur lång tid måste den torka innan jag kan fortsätta med flytspackel o.d.

Till utjämning och spackling av betong, natursten, kakel, metall, tegelsten, klinker m.m. samt ingjutning av värmekabel. Från 2 mm till valfri tjocklek.
Det är ju DET man kan använda den till menade jag. Ett dygn senare kan du sedan flytspackla öven ditt lagade hål med samma produkt. Glöm inte att prima bara!

Reglen att ett betonggolv ska torka i 3 månader måste väl gälla för ett nygjutet golv.
Ang detta så bör inte klinkers läggas på betongunderlag som är yngre än 3mån pga att betongen fortfarande bränner. Kan bli väldigt dålig fästförmåga i klinkerfixet.

Tusen tack, en sten föll från mitt hjärta.
Nu slipper jag vänta 3 månader.

Jag hittar ingen återförsäljare för LIP:s produkter i närheten till Karlskrona.
Har hittat Optiroc ABS 317, fiberförstärkt avjämning. Går det lika bra? Denna rekomenderas till max 50 mm. Vad händer om man lägger tjockare lager?
Finns också en produkt som heter ABS 319 för tjockare lager men denna verkar inte vara fiberförstärkt, har det någon betydelse?
Mvh Mia

Optiroc är bra grejjer! Fråga hos återförsäljaren vad dom rekomenderar, så fixar sig allt ;)

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.