Hej,

Vi tog bort en vattenutkastare som satt genom en av stockarna i vårt timmerhus och behöver nu plugga. Min utmaning är dock att hålet inte är jämt. På utsidan är det 20x40mm men det smalnar av inåt för att utkastaren monterades i vinkel neråt.

Vad är bäst? Tälja till något eller borra upp ännu mer? Hålet är genomgående och 25cm djupt

• IMG_0383.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tälj till ett par passande pluggar, dreva i hålet med linblånor eller tjärdrev och avsluta med träplugg på ut och insida.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Jag har haft 3 hål i mitt timmerhus sen elektrikern borrade fel.
Jag har inte gjort något åt dessa på 35 år.
Såg hålen senast igår.......
Dra på lite färg så försvinner de.....
Annars håller jag med, tälj några pinnar, tryck dit, såga av, måla på.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Dra på lite färg så försvinner de.....
Inte försvinner de för att man målar..

• Haha
Nisse_j och 1 till
  • Laddar…
N Nisse_j skrev:
Hej,

Vi tog bort en vattenutkastare som satt genom en av stockarna i vårt timmerhus och behöver nu plugga. Min utmaning är dock att hålet inte är jämt. På utsidan är det 20x40mm men det smalnar av inåt för att utkastaren monterades i vinkel neråt.

Vad är bäst? Tälja till något eller borra upp ännu mer? Hålet är genomgående och 25cm djupt
Jag hade nog täljt till något, tryckt i fog - pressat i till-täljda trät och feinat bort överflödet. Rinse and repeat på insidan.

F fribygg skrev:
Tälj till ett par passande pluggar, dreva i hålet med linblånor eller tjärdrev och avsluta med träplugg på ut och insida.
Behöver man trycka in plugg i hela hålet eller räcker det med yttre delen? Säg 10 cm? Köket är på andra sida väggen

Det räcker med 2 cm.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
N Nisse_j skrev:
Behöver man trycka in plugg i hela hålet eller räcker det med yttre delen? Säg 10 cm? Köket är på andra sida väggen
Jag skulle vara glad om jag fick i en träbit snyggt och stadigt i det ojämna hålet, några cm(2-5) räcker säkert.

Tack för alla svar. Ska nog kunna lösa detta efter alla tips. Snabba va ni också 💪

N Nisse_j skrev:
Tack för alla svar. Ska nog kunna lösa detta efter alla tips. Snabba va ni också 💪
Snabba att skriva, men vi är nog många med timmerhus som har gamla hål och sprickor som skulle kunna drevas och sättas igen snyggt NU (fast det inte blir gjort), finge man sen ytan behandlad kanske lagningen kunde bli nästan osynlig eller vad tror du @Workingclasshero ?

F fribygg skrev:
Snabba att skriva, men vi är nog många med timmerhus som har gamla hål och sprickor som skulle kunna drevas och sättas igen snyggt NU (fast det inte blir gjort), finge man sen ytan behandlad kanske lagningen kunde bli nästan osynlig eller vad tror du @Workingclasshero ?
Absolut helt osynlig om man anstränger sig
/W

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.