446 läst ·
14 svar
446 läst
14 svar
Lägga träbrädor, plank i lägenhet.
Hej!
Funderar på att läggs nyinköpta träbädor i en lägenhet. Lägenheten (översta våningen) är byggt under 1940 talet och betonggolv i tre rum samt träbjälklag i vardagsrummet där det idsg ligger en golvspånskiva på.
Jag tänkte använda brädor som är i obehandlad furu eller grsn med fukkvot på max 8-9? Tänker mig en tjocklek på min 25mm som sedan slipas och lackas.
Hur är det bäst att göra?
Betonggolvet med flytande plyfa eller golvspån på med någon fuktspärr i mellan och sedan skruva träbrdorna?
Träbjälklsget. Används det befintliga golvspånen och skruva träbrädorna?
Funderar på att läggs nyinköpta träbädor i en lägenhet. Lägenheten (översta våningen) är byggt under 1940 talet och betonggolv i tre rum samt träbjälklag i vardagsrummet där det idsg ligger en golvspånskiva på.
Jag tänkte använda brädor som är i obehandlad furu eller grsn med fukkvot på max 8-9? Tänker mig en tjocklek på min 25mm som sedan slipas och lackas.
Hur är det bäst att göra?
Betonggolvet med flytande plyfa eller golvspån på med någon fuktspärr i mellan och sedan skruva träbrdorna?
Träbjälklsget. Används det befintliga golvspånen och skruva träbrädorna?
Då tänker jag att du kan lägga dom på bjälklaget eller på spånskivorna beroende på vad som du känner blir bäst. Tänk på att trä rör sig, speciellt plankor krymper på bredden så det kommer att uppstå sprickor allt eftersom. Dagens parkett är ju oftast plywood med faneryta vilket gör sig mindre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 123 inlägg
Är golvet väldigt jämt då? Inte grovgjutet eller lutar och har svackor?
Går annars fint att jämna ut med sand som krattas ut.
Går annars fint att jämna ut med sand som krattas ut.
Jag menar inte att dom ska vara i olika former då dom är spontade. Men olika längder får man nog räkna med. Även ändspontade. Typ köpa på butik sekelskifte.com eller motsvarande. Tänker mig lite som gammalt undergolv förr i tiden som många väljer att ta fram.A AndersS skrev:
Du menar alltså att du ska köpa ett massivt golv i gran eller furu och lägga själv? I så fall blir det lite enklare än att försöka förstå vilken typ av ”plankor” du menar. Om det är så är det bara att köpa från någon golvleverantör och följa deras instruktion. Se till att jämföra olika leverantörer innan du köper, för just sekelskifte tar helt galna överpriser för en del av vad de säljer.T Toolfix skrev:
Fast köper du ett nytt massivt trägolv kommer du få betydligt bättre kvalitet än det som förr användes som undergolv. Om du hellre vill ha det utseendet som de som ”räddar” undergolv får, så var noga med att säga det till den du köper av, för annars säljer de på dig ett riktigt golv. Undergolven var nästan alltid i smalare dimensioner och hade mycket mer kvistar och defekter.
Tack för alla tips! Jag nämnde sekelskiftbutiken lite för ni ska förstå vad jag är ute efter. Jag har noterat prisskillnader mellan olika leverantörer och ska höra mig för innan köp hur deras råd är när jag kommit vidare vilken bredd jag vill ha. Och självklart inte använda råspontbrädor.Hep skrev:
Du menar alltså att du ska köpa ett massivt golv i gran eller furu och lägga själv? I så fall blir det lite enklare än att försöka förstå vilken typ av ”plankor” du menar. Om det är så är det bara att köpa från någon golvleverantör och följa deras instruktion. Se till att jämföra olika leverantörer innan du köper, för just sekelskifte tar helt galna överpriser för en del av vad de säljer.
Fast köper du ett nytt massivt trägolv kommer du få betydligt bättre kvalitet än det som förr användes som undergolv. Om du hellre vill ha det utseendet som de som ”räddar” undergolv får, så var noga med att säga det till den du köper av, för annars säljer de på dig ett riktigt golv. Undergolven var nästan alltid i smalare dimensioner och hade mycket mer kvistar och defekter.
Men någon leverantör har föreslagit att ska regla på den del som är betonggolv och skruva träbrädorna dolt i reglarna medans andra nämnt plyfa eller golvspån på betong.
Idag ligger det laminatgolv direkt på rummen med betongen och bara lumppapp i mellan och det ligger stumt så nog inga problem med att det inte skulle vara jämnt betonggolv under.
Jag känner att om jag skruvar i plyfa att skruvarna måste vara ganska korta även om det fäster bättre än i golvspånskivor. Kan det bli problem? Jag kan ju skruva lite tätare än med reglar. Reglar bygger ju mer men blir billigare.
Ja det kanske räcker med bara lumppapp under mot det levande materialet? Jag tänkte att det nära yttervägg kanske finns någon köldbrygga mot betonggolvet och då kunna uppstå kondens där?BirgitS skrev:
Som sagt ingen golvvärme och lägenhet på övre planet.
Klicka här för att svara