Tack för att du upprepade detta, var på väg att göra det själv :)

(Annars är det ju bara att skarva med en löst hängande sockerbit och lite eltejp eller hur! ... Nä skojar bara :rofl: absolut inget alternativ, men har faktiskt sett sådana ingrepp hemma hos hempulare som idag är kanske i 80-årsåldern...)

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag har en fråga på det gamla encentralen i denna tråden. Om man gör det som TS frågade efter, räcker det verkligen att skruva ut skruven som sammanbundet PE och N. Känns som om det skulle kunna vara kontakt iaf.

Brukar Ni elektriker med våld kapa en bit av metallbågen för att garantera att det ej finns fysisk kontakt??

E
TT4F TT4F skrev:
Jag har en fråga på det gamla encentralen i denna tråden. Om man gör det som TS frågade efter, räcker det verkligen att skruva ut skruven som sammanbundet PE och N. Känns som om det skulle kunna vara kontakt iaf.

Brukar Ni elektriker med våld kapa en bit av metallbågen för att garantera att det ej finns fysisk kontakt??
Hur kan det bli kontakt om du skruvar ut?
Då har du för svag mejsel.

Ja, du kan kapa saker med bågfil, akta spånet bara, vars det hamnar.

Oftast gäller det eventuella fasskenor och behövs ordentligt stöd.

Gäller det nollskenor kan du istället häkta på isolerade ryttare och dylikt.

Isolerade ryttare??

Har du någon bild / länk?

Är centralen hel så räcker det med att lossa nollskruven, det är just den funktionen som nollskruven ska ha.

När jag skruvar ut skruven och Ohm-mäter så är det isolerat, men det ser ut som om det är 1/10 mm som skiljer - därav min fråga om isolering

Skruva mer på nollskruven men inte mer än det tar stopp, släpper skruven helt så ramlar nollskenan ner och blir hängande i högerkant.snett.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.