Hej! Jag har nyligen börjat lägga laminatgolv i ett utav sovrummen, jag började lägga vid dörren i trappstegsvarianten dvs började med korta spillbiten på andra raden osv. Men inser nu pga formen på rummet att det kanske kommer bli problem när jag kommer till längre delen av rummet med skarvarna!

Jag bifogar bilder (ursäkta för ritningen på bilderna hehe) på rummet samt hur jag har HUNNIT lägga just nu! Bör jag ändra eller går det att lösa utan att det ser helt galet ut då det blir symmetriskt i korta delen men inte likadant i långa delen sen? Tack på förhand! :)

• Enkel ritning av ett sovrums planlösning markerad med röda linjer på en svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av sovrum med pågående laminatläggning i trappstegsdesign, oroväckande skarvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror väl på vad för typ av golvmönster det är..
Är det ett traditionellt 3-stavs träimitation så går det väl spontant att fortsätta.
Risk finns ju för ökat spill med hänsyn till minimi-längder

GoForIt GoForIt skrev:
Det beror väl på vad för typ av golvmönster det är..
Är det ett traditionellt 3-stavs träimitation så går det väl spontant att fortsätta.
Risk finns ju för ökat spill med hänsyn till minimi-längder
Är ljus ek men inga mönster dvs skarvarna är ”osynliga”. Men jag tänkte mest att trappstegsvarianten inte kommer bli likadan när jag behöver lägga två hela brädor när jag kommer ut på längre delen av golvet och gör då att det kommer se olika ut på de båda ställena.

Ja, är du väldigt noggrann med mönstret, så kan ju så bli fallet..

GoForIt GoForIt skrev:
Ja, är du väldigt noggrann med mönstret, så kan ju så bli fallet..
Hur bör man lägga för bästa resultat? Det får ej plats två brädor i korta delen så därav spillbiten på andra raden. Eller ska man börja från vänster nedre hörn istället och göra hela långa delen först och sedan anpassa korta delen efter långa?

BirgitS
Symmetrier, trappstegsmönster och annat liknande brukar man försöka undvika eftersom ögat är väldigt bra på att se dem och upptäcka små avvikelser.

Det kan vara bättre att börja mittemot dörren i stället.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Symmetrier, trappstegsmönster och annat liknande brukar man försöka undvika eftersom ögat är väldigt bra på att se dem och upptäcka små avvikelser.

Det kan vara bättre att börja mittemot dörren i stället.
Jo så är det ju..

Dörren är uppe till höger på min skiss, börjar jag mittemot dvs ner till höger blir mönstret likadant. Eller menar du vänster ner hörn?

Du får ju jobba lite med sakerna bara, ibland får man såga av lite på startbiten ibland får man lägga åt sidan och ta senare.

BirgitS
V Villa1981 skrev:
Dörren är uppe till höger på min skiss, börjar jag mittemot dvs ner till höger blir mönstret likadant. Eller menar du vänster ner hörn?
Jag tyckte att du skrev att du hade börjat vid dörren så jag antog att dörren var nere till höger. Men det jag menade var alltså längs den vänstra långsidan på din skiss. Om nu brädorna ska vara på det hållet som du har lagt pga. ljusinsläpp eller gångriktning.

Se bara till att mäta upp rummet och dividera med täckmått på golvet, så du inte får en snutt på slutet av 1 cm, bättre då att långkapa första skiftet till hälften. kan bli 2 cm glipa på slutet och den går inte att dölja med en sockel., räkna även med att golvet ska gå in mot eller under tröskeln, stora glipor där har jag sett av gördetsjälvare som lagt golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.