Vi har lagt flytspackel och plyfa inför golvläggning. Underlaget är i princip perfekt. Vi har parketten och limmet. Kvarstår gör arbete, dvs att lägga parketten.

Varför får vi då offerter baserat på pris /kvm?

Jobbar man inte per timme som golvläggare?
 
  • Haha
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Om man vill ha ett fast pris så blir priset per m²
Skulle det tillkomma ett par m² mot vad du har uppgett så kommer dom fakturera dig extra per m²

Vill du hade det på löpande arbete blir det per timme.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
F
Gör dom? Jag fick fastpris på 4000kr inkl material (1500kr) för 10 kvadrat. Tyckte det kändes billigt.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
janwide
K Klockanpå skrev:
Vi har lagt flytspackel och plyfa inför golvläggning. Underlaget är i princip perfekt. Vi har parketten och limmet. Kvarstår gör arbete, dvs att lägga parketten.

Varför får vi då offerter baserat på pris /kvm?

Jobbar man inte per timme som golvläggare?
Vad tycker du är problemet med det? Jag tycker det är bättre att få pris per kvm. Antal kvm är lätt att räkna ut. Antal timmar kan ju bli vadsomhelst.
 
  • Gilla
Appendix och 17 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Tyckte det kändes billigt
Beror ju på, var det enkelt klick-system så tar det inte lång tid att lägga in. Var det däremot limmad stavparket i ek som sedan slipades och vaxades så ja, då var det ett mycket bra pris!
 
J
K Klockanpå skrev:
Vi har lagt flytspackel och plyfa inför golvläggning. Underlaget är i princip perfekt. Vi har parketten och limmet. Kvarstår gör arbete, dvs att lägga parketten.

Varför får vi då offerter baserat på pris /kvm?

Jobbar man inte per timme som golvläggare?
Gissar jag så är detta jobb inte det mest attraktiva för golvläggaren då du har tagit bort all material och underarbetes förtjänsten..
Så dom vill kunna tjäna lite pengar och det gör dom med att ta betalt per m2..
 
H
K Klockanpå skrev:
Vi har lagt flytspackel och plyfa inför golvläggning. Underlaget är i princip perfekt. Vi har parketten och limmet. Kvarstår gör arbete, dvs att lägga parketten.

Varför får vi då offerter baserat på pris /kvm?

Jobbar man inte per timme som golvläggare?
När underarbetet är gjort så lägger du det golvet snabbt själv. Det är lätt att lägga parkett. Glöm inte foamen som skall ligga under parketten. Distansklossar och ett pass, hels ett långpass så att du får första brädan rak. Om inte inläggningsinstruktionerns finns med i parkettpaketen så gå in på tillverkarens hemsida, det brukar stå där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte men håller med om att det är konstigt, däremot en kombination av kvadratmeter och antal trösklar, hörn som går inåt och kanske något mer vara mer rimligt, det borde då gå rätt lätt att räkna ut både tid och kostnad. Löpande bör dock vara per timme såklart.
 
K Klockanpå skrev:
Vi har lagt flytspackel och plyfa inför golvläggning. Underlaget är i princip perfekt. Vi har parketten och limmet. Kvarstår gör arbete, dvs att lägga parketten.

Varför får vi då offerter baserat på pris /kvm?

Jobbar man inte per timme som golvläggare?
Det är väl ditt eget beslut vilken golvläggare du anlitar och hur denne tar betalt?

Passar det inte så får du väl vända dig till någon annan.

Huvudsaken att ni helt klart är överens innan jobbet börjar.

Hjälper knappast att skriva på forum i efterhand.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Aaaah... Tänkte lite fel. Ursäkta.

Du hade ju en fråga om hur den anlitade golvläggare tar betalt.

Varför inte fråga denne?
 
maah maah skrev:
Om man vill ha ett fast pris så blir priset per m²
Skulle det tillkomma ett par m² mot vad du har uppgett så kommer dom fakturera dig extra per m²

Vill du hade det på löpande arbete blir det per timme.
Ingen golvläggare jobbar på timme
 
  • Arg
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
För nog hög timpenning jobbar alla på timme men målare, plattsättare och golvläggare jobbar ofta på prestation och då funkar inte löpande.
Vad är problemet med m2 pris? Väldigt tydlig och ärlig prissättning.
 
Redigerat:
Varför tar macken betalt per liter?
 
  • Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
För nog hög timpenning jobbar alla på timme men målare, plattsättare och golvläggare jobbar ofta på prestation och då funkar inte löpande.
Vad är problemet med m2 pris? Väldigt tydlig och ärlig prissättning.
Därför att man tar ca 1000-1200 kr per kvm, vilket blir ca 90 000kr för 85 kvm. Samtidigt ska det bara ta 10 dagar, vilket ger en timlön på 1125 kr, vilket låter väldigt högt mtp att timlönen för i stort sett alla andra hantverkare verkar ligga på runt 500 kr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
G grovspacklarn skrev:
Varför tar macken betalt per liter?
Borde ta betalt per tank 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.