3 367 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Lägga plankgolv
Hej, håller på att riva ut golv i kök (undergolv i gran), hall och sovrum (de ska bli ett gemensamt rum, sovrum ska bli vardagsrum). Sedan ska jag lägga nya massiva grantiljor, ca 30x290mm
Jag har undersökt golvet under, där finns ett rejält bjälklagg på ca 60cc och en massa sand emellan. Ovanpå bjälkarna har man satt reglar, antar för att få golvet i våg. Det är förbaskat lyhört (ett bostadshus från 1927, så jag tänkte fylla på med mineralull ovanpå sanden för att få det tyst ner till grannar.
Jag skulle också vilja skippa reglarna och lägga golvspån ovanpå bjäklaget istället för att få det ännu tystare. Reglarna är ca 20 mm, så golvspånet skulle hamna i samma höjd.
Min fråga är, hur gör man för att få golvspån i våg. Är det bara att spika dit golvspånet och sen ta fram slipen tills det är jämnt (tex hyra en HTC som automatiskt jämnar ut golvet). Går det bra att fästa plankgolvet i golvspånet med dold skruvning precis som om man fäst det direkt i bjälklaget?
Stort tack och bock på förhand!
:blushing:
Jag har undersökt golvet under, där finns ett rejält bjälklagg på ca 60cc och en massa sand emellan. Ovanpå bjälkarna har man satt reglar, antar för att få golvet i våg. Det är förbaskat lyhört (ett bostadshus från 1927, så jag tänkte fylla på med mineralull ovanpå sanden för att få det tyst ner till grannar.
Jag skulle också vilja skippa reglarna och lägga golvspån ovanpå bjäklaget istället för att få det ännu tystare. Reglarna är ca 20 mm, så golvspånet skulle hamna i samma höjd.
Min fråga är, hur gör man för att få golvspån i våg. Är det bara att spika dit golvspånet och sen ta fram slipen tills det är jämnt (tex hyra en HTC som automatiskt jämnar ut golvet). Går det bra att fästa plankgolvet i golvspånet med dold skruvning precis som om man fäst det direkt i bjälklaget?
Stort tack och bock på förhand!
:blushing:
Tekniken för att få golvspån i våg är helt enkelt att se till att underlaget är i våg. Det är dessutom ett krav för att det inte ska bli svikt eller knarr i golvspånet. Om det gamla bjälklaget, som jag uppfattar det som att du ska lägga golvspånet på, inte är jämnt så fixas det lättast genom att skruva på nya reglar på sidan av de gamla golvbjälkarna. I så fall kommer du att behöva ett laserpass eller långt vattenpass för att väga av dem.
Golvspånskiva spikas förresten inte, den limmas och skruvas.
Golvspånskiva spikas förresten inte, den limmas och skruvas.
Hej! Tack för tipsen. Ja skruva på reglar på sidorna av bjälklaget verkar enklast. Behöver man två reglar per bjälke (en på varje sida), eller räcker det med en? Det är riktigt grova bjälkar, ca 20x15cm, så det går att få dit en ordentlig regel på sidan. Har sett lite olika varianter, en hade kört dubbla reglar och tom kortlat sen. Imponerande, men lite overkill kanske?
För ljuddämpningen har jag tänkt lägga två lager gips på blindbotten, sen lägga tillbaka torv och sand. Sen mineralull bredvid reglarna, och sen på med spånskiva och efter det plankgolv. Borde ju bli jäkligt tyst
Vet att man inte behöver spånskiva om man lägger massivt plank (29mm) ovanpå. Men det känns lättare om spångolvet är på plats först och i våg.. skadar ju inte för ljudisoleringen heller. Det finns gott om plats vid trösklarna också, så behöver inte höja några dörrar heller.
För ljuddämpningen har jag tänkt lägga två lager gips på blindbotten, sen lägga tillbaka torv och sand. Sen mineralull bredvid reglarna, och sen på med spånskiva och efter det plankgolv. Borde ju bli jäkligt tyst
Men, om det nu redan sitter reglar på bjälkarna för att golvet ska komma i våg, varför ska du då ta bort dessa och ersätta med nya som gör samma sak?
Om du nu tycker att spån känns tryggast varför då inte lägga det direkt på de nuvarande reglarna, som redan är i våg?
Om du nu tycker att spån känns tryggast varför då inte lägga det direkt på de nuvarande reglarna, som redan är i våg?
@Raceman:
Golvet var i våg 1927 när huset byggdes, tyvärr inte längre idag, utan det är mer skidbackekänsla ut från väggarna, höjdskillnaden kan vara flera centimeter på bara 10cm avstånd ut från väggen. Hela golvet måste riktas om.
Golvet var i våg 1927 när huset byggdes, tyvärr inte längre idag, utan det är mer skidbackekänsla ut från väggarna, höjdskillnaden kan vara flera centimeter på bara 10cm avstånd ut från väggen. Hela golvet måste riktas om.
Ok, då förstår jag, fast det framkom väl inte riktigt i ditt första inlägg? Hur som helst regla nytt på sidorna som redan nämts det blir bra.
När det gäller dubbel eller enkel regling är det mer en "smaksak" och vilka reglar du tänkt dig. Du kan ju kompromissa och regla dubbelt där du tror att belastningen kommer att bli som störst (mitt på?) och enkelt för övrigt.
När det gäller dubbel eller enkel regling är det mer en "smaksak" och vilka reglar du tänkt dig. Du kan ju kompromissa och regla dubbelt där du tror att belastningen kommer att bli som störst (mitt på?) och enkelt för övrigt.
Hej, nej det framkom nog inte
nu har jag fått ner en mellanvägg också och ser vad svikten beror på. plankorna närmast väggarna vilar på en stålbalk som antagligen är fäst i dom bärande ytterväggarna, så när bjälklag satt sig så har stålbalkarna inte det skidbacke 
Klicka här för att svara