I garaget har jag en syll med någon form av EPDM gummi undertill som ligger mellan syll och betongplatta.
Det kommer dock in djur utifrån och de verkar komma in under syllen.

Är det okej, rent byggnadstekniskt, att lägga en fog längst med syll/betong på insidan?
Tänker en akrylfog/byggfog som är elastisk.

Plattan är isolerad platta på mark.

Nilsanni Nilsanni skrev:
I garaget har jag en syll med någon form av EPDM gummi undertill som ligger mellan syll och betongplatta.
Det kommer dock in djur utifrån och de verkar komma in under syllen.

Är det okej, rent byggnadstekniskt, att lägga en fog längst med syll/betong på insidan?
Tänker en akrylfog/byggfog som är elastisk.

Plattan är isolerad platta på mark.
Såhär svarade ChatGPT på frågan.. Men jag vill gärna ha det bekräftat av någon som vet!

"Absolut, att applicera fogmassa på insidan mellan syllen och golvet är ett bra sätt att förhindra att insekter tar sig in. Det hjälper också till att förbättra lufttätheten och energieffektiviteten i byggnaden.

Det är viktigt att använda en fogmassa som är elastisk och lämpad för ändamålet, till exempel en akryl- eller silikonbaserad fogmassa som är avsedd för byggkonstruktioner. Det är också en bra idé att se till att ytan är ren och torr innan du applicerar fogmassan för bästa resultat.

Det här steget är ganska vanligt och rekommenderas för att undvika problem med skadedjur och för att få en mer tät och hållbar konstruktion."

P
Nilsanni Nilsanni skrev:
Ja

Kanske att åldersbeständig tejp är ännu bättre?
Sätta en remsa runt så den sitter fast med häften på syllen och hälften på golvet.

vanlig byggfolietejp fäster inte bra mot betongen, kommer lossna efter ett tag.
Fog för utomhusbruk hade jag använt.

Men d är väl lite hur det ser ut utifrån också. Man vill ju inte stänga in nån fukt som kommer utifrån heller.

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
vanlig byggfolietejp fäster inte bra mot betongen, kommer lossna efter ett tag.
Fog för utomhusbruk hade jag använt.

Men d är väl lite hur det ser ut utifrån också. Man vill ju inte stänga in nån fukt som kommer utifrån heller.
Nej det är precis detta jag också tänker, att jag inte vill stänga in någon fukt eller liknande. Men vill gärna hålla de små djuren utanför då de verkar hitta vägar in idag.
Vad är det jag ska ha koll på från utsidan?
Där sitter mig veterligen ingen fog på utsidan, endast panel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.