Hej,

Jag har möjlighet att köpa ett massivt grangolv direkt från en bonde. 15 cm brett och 30mm höjd. Längd vet jag inte.

Finns det något sätt att lägga in ett sånt här golv i en lägenhet, gärna direkt mot betongen för att det inte ska bygga så mycket på höjden.

Jag är totalt okunnig och har bara lagt ett klick-golv en gång i mitt liv.
Så om det finns något sätt så tar jag gärna emot en förklaring för dummies:)

• Ljus lägenhetskorridor med kaklat golv som övergår i trägolv, svarta köksskåp och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
beppe34
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus forum!

Det går alltid att lägga in trägolv på betong. Hur pass enkelt det är, beror på golvbrädornas utseende. Normalt lägger man sådana golv "flytande" ovanpå en dämpande papp eller plast foam. Brädorna limmas ihop i kanterna och man lämnar rörelsemån vid väggarna. En alternativ metod är att först fästa ca 15 mm tjock spik/skruvläkt med jämna avstånd i golvet och sedan skruva golvbrädorna i denna med skruv. Med så tjocka golvbrädor är metod nr 2 kanske säkrare. Dessa metoder förutsätter att brädorna är spontade. Är de inte det får du återkomma för mer beskrivningar.

Virket bör vara torrt. Är det inte det finns risk för stora springor efter ett tag. Då måste brädorna ligga i ett uppvärmt utrymme några månader. Fuktkvoten kan du kontrollera med en mätare som kostar ca 200 kr i bygghandeln. Idealet är en fuktkvot runt 8-10%.

• Gilla
Olofce
  • Laddar…
Tänk på att om man ska få det riktigt bra ska man slips golvet när det är lagt.

I England vet jag att de limmar golvet mot underlaget. Den lösningen har jag inte sett rekommenderas av någon tillverkare ej heller vad som krävs för att det ska bli bra.

M Melindasa skrev:
Jag har möjlighet att köpa ett massivt grangolv direkt från en bonde. 15 cm brett och 30mm höjd.
Har du tänkt lägga det själv eller anlita en snickare? Att lägga så tjocka brädor flytande tror jag är en mindre bra ide pga brädornas fuktrörelser. De kan slå sig ganska mycket om de ligger löst.
Få betonggolv är helt plana så det krävs en del arbete att passa in läkten.
Gran är som du säkert vet ett mjukt träslag som hårdnar något med tiden. Om lägger ett golv med ganska färska brädor kommer du få mycket patina på kort tid. Om bonden inte har möjlighet att lägga brädorna i en tork är risken stor att de innehåller mycket fukt och kommer krympa rejält efter några månader i din lägenhet. Det finns en orsak till att golv i äldre hus har stora sprickor.

Är det hyvlat golv (vilket det borde vara) skall det abslut inte slipas, då förlorar du den klassiska hårda hyvlade ytan, särskillt om du vill skura det sedan. Vad man däremot kan göra är att gå över med en handhyvel efter ett par år för att ta bort eventuella kupningar.
Såpass breda spåntade golvbrädor som 6 tum och uppåt bör vara av god kvalitet och torrt för att du inte skall få sprickor i det och att det krymper för kraftigt.

I ett gammalt hus med 60-100cm mellan bjälkar är 30mm+ golvbrädor bra då man behöver det för att det inte skall svikta. I ditt fall skall du lägga det på ett betonggolv och det spelar sannolikt föga roll om det är 20 eller 30mm tjock, förutom din egen vetskap.

Hellimning mot underlaget är det limtillverkarna som avgör om det går eller inte. Det limmet är ett ms-polymerlim men kallas oftast parkettlim. Eftersom det är limtillverkarna som lämna garantier så finns det inte med i läggningsanvisningar från golvtillverkare.
I ditt fall så har jag svårt att tro att någon limtillverkare godkänner monteringssättet. Eftersom bondsågat virke i bästa fall håller en fuktkvot på 15% och du behöver komma ner under 10% (helst 8%) Jag skulle säga att bondgolvet är helt fel för ditt ändamål. Hade du haft reglar som du kunde skruvat i så hade du kunnat lägga golvet löst med undersidan upp i 1 år sedan tagit upp det vänt på det och skruvat fast.
Alla massiva trägolv skall fästas i underlaget!

Vill du ha ett massivt golv och har betong så har du följande alternativ
1. Lägg 15mm plywood fäst den i betongen sedan skruvar du golvet i plywooden
2. Hellimma med ms-polymer lim om förhållandena är lämpliga.
3. Använd grabbers betongskruv och skruva fast golvet i betongen (ingen Brf eller fastighetsägare med lite kunskap kommer neka till denna installation)
4. överge iden med massivt och välj ett lamellgolv sk.klickgolv, parkett. Du får fortfarande ett trägolv.

• Gilla
biar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.