1 954 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Hej,
Skall renovera mitt hus från -72 där kök/matplats skall få nytt klickgolv.
I dagsläget ligger där en linoleummatta, limmad rätt på golvspånskiva, på vissa delar verkar de ha jämnat ut med flytspackel tror jag. Reglarna var ingjutna i plattan en gång i tiden men golvet är uppreglat på trä/plastkil i dagsläget enligt besiktningsmannens bilder.
Vad jag läst mig till skall parkett/laminatgolv inte utsättas för fukt underifrån utan monteras med fuktspärr om det läggs ovanpå mineraliska material (typ betong). Iom att jag vill lägga på golvspån så är ju första tanken att jag inte borde ha fuktspärr. Men husets golvkonstruktion är gör mig osäker.
Följande förutsättningar har jag:
Jag har svårt att förstå hur det är tänkt att min platta skall ventileras, normalt så brukar man väl ha de ventilerade socklarna att suga in varm luft inifrån huset, som i sin tur torkar upp plattan och ventileras bort med något rör/fläkt? Men iom att jag har en hel drös av ventilation utifrån så borde ju klimatet på plattan matcha utomhusklimatet och det gör att jag har dålig uppfattning hur mycket påskjutande fukt jag har underifrån.
Så, vad tycker ni, borde jag ha fuktspärr under laminatgolvet eller ej?
I dagsläget ligger där en linoleummatta, limmad rätt på golvspånskiva, på vissa delar verkar de ha jämnat ut med flytspackel tror jag. Reglarna var ingjutna i plattan en gång i tiden men golvet är uppreglat på trä/plastkil i dagsläget enligt besiktningsmannens bilder.
Vad jag läst mig till skall parkett/laminatgolv inte utsättas för fukt underifrån utan monteras med fuktspärr om det läggs ovanpå mineraliska material (typ betong). Iom att jag vill lägga på golvspån så är ju första tanken att jag inte borde ha fuktspärr. Men husets golvkonstruktion är gör mig osäker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att förstå hur det är tänkt att min platta skall ventileras, normalt så brukar man väl ha de ventilerade socklarna att suga in varm luft inifrån huset, som i sin tur torkar upp plattan och ventileras bort med något rör/fläkt? Men iom att jag har en hel drös av ventilation utifrån så borde ju klimatet på plattan matcha utomhusklimatet och det gör att jag har dålig uppfattning hur mycket påskjutande fukt jag har underifrån.
Du har rätt i att konstruktionen är märklig. Jag hade ett 70-tals hus enligt din modell med mögelskada beroende på organiskt material på plattan (sågspån mm). Plattan rengjordes och mögeldödande medel användes. Precis som du har reglade golvet upp på plastkil mellan betong och golvreglar, luftade socklar vid ytteväggarna som suger ner VARM inneluft och två sugsnablar längs hjärtväggen mitt i huset. På så sätt sugs varm och torr luft ner mellan bjälklag och platta och torkar ut där samt att undertrycket förhindrar lukt att tränga upp. Detta ersatte frånluftsventilationen (utom badrum som hade frånluft i takventiler) Jag ser inte heller hur din konstruktion skulle fungera, hur får du luftomsättning utan dra in massa fukt?N Nej Tack skrev:Hej,
[bild]
Kul att denna tråden återuppstår, nu är golvet lagt sen ett år tillbaka. Jag resonerade så att linoleum inte är ångtätt, så att eventuell fukt som kommit upp genom golvet kan transporteras bort, har inte haft några fuktindikationer på golvspånet så då borde nya golvet funka på samma sätt. Alla tillverkare av laminat och trägolv är noga med att man ska använda ångapärr på mineraliska underlag, vilket detta inte är.
Tillvägagångssättet blev att hyra en 2kw mattstripper för att få loss linoleumet, den var även smidig för att få bort limmet om man höll verktyget i en mer aggressiv vinkel. Sen blev det 5mm XPS logoclic utan fuktspärr. Och sen pergo laminat uppe på. Hittils inga problem, men såhär i efterhand önskar jag att jag jämnat till golvspånet med lite avjämningsmassa.
Gällande den konstiga ventilationen har jag ännu inte alla svar på hur huset är tänkt att funka. Men har identifierat 3 ställen där det går ned dubbla 50mm rör till plattan, självdrag. Gick även ut och undersökte om jag kunde lysa med en stark ficklampa från ventilationshålen ute in till plattan. Kan det vara någon form av syllventilation? Jag ser bara syllpapp i hålen nämligen och inte rätt in under golvet. Vad gäller frånluft finns som du säger självdrag även i badrum+tvättstuga. Några ventilationsrör har eventuellt motor då jag hittat en gammal utdragen kabel som går hela vägen upp till huvar på nacken. Spännande det här med gamla hus utan dokumentation😀
Bifogar en bild på ett vemtilationsgaller i sockeln.
Tillvägagångssättet blev att hyra en 2kw mattstripper för att få loss linoleumet, den var även smidig för att få bort limmet om man höll verktyget i en mer aggressiv vinkel. Sen blev det 5mm XPS logoclic utan fuktspärr. Och sen pergo laminat uppe på. Hittils inga problem, men såhär i efterhand önskar jag att jag jämnat till golvspånet med lite avjämningsmassa.
Gällande den konstiga ventilationen har jag ännu inte alla svar på hur huset är tänkt att funka. Men har identifierat 3 ställen där det går ned dubbla 50mm rör till plattan, självdrag. Gick även ut och undersökte om jag kunde lysa med en stark ficklampa från ventilationshålen ute in till plattan. Kan det vara någon form av syllventilation? Jag ser bara syllpapp i hålen nämligen och inte rätt in under golvet. Vad gäller frånluft finns som du säger självdrag även i badrum+tvättstuga. Några ventilationsrör har eventuellt motor då jag hittat en gammal utdragen kabel som går hela vägen upp till huvar på nacken. Spännande det här med gamla hus utan dokumentation😀
Bifogar en bild på ett vemtilationsgaller i sockeln.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga klickgolv med trösklar på båda sidor. Hur lägger man bakåt.?
Golv -
Lägga laminat direkt ovanpå befintlig linoleum eller inte?
Golv -
Inglasad altan med trall, ska man lägga laminat golv eller matta ?
Altan & Uteplats -
Hönshus/hönsgård på ängsmark/sly. Gräva bort eller lägga markduk?
Grund & Markarbeten -
Lägga klickgolv - svårt?
Golv