546 läst ·
2 svar
546 läst
2 svar
Lägga klickgolv - svårt?
Hur svårt/korkat är det för en person som kan i princip ingenting om bygg/renovering att ge sig på att byta golv och lägga klickgolv? Man vill ju inte det ska se ut som något kojbygge som när man var liten. Vi tänkte börja med ett av rummen på ovanvåningen i vårt radhus som är byggt -90. Lägga nytt golv, nya lister och måla om rummet.
Har en svåger och svärfar som kan dessa grejerna men svärfar är knacklig i kroppen och det känns inte sjyst att kräva att han ska ner på knä och göra detta, och svågern har så mycket med sitt husbygge.
Ska jag bara be dom om hjälp? Anlita någon? Eller försöka själv? Jag vill väldigt gärna lära mig så att jag inför nästa gång kan detta.
Har en svåger och svärfar som kan dessa grejerna men svärfar är knacklig i kroppen och det känns inte sjyst att kräva att han ska ner på knä och göra detta, och svågern har så mycket med sitt husbygge.
Ska jag bara be dom om hjälp? Anlita någon? Eller försöka själv? Jag vill väldigt gärna lära mig så att jag inför nästa gång kan detta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
Jag skulle säga att det är lätt.F figgaslock skrev:Hur svårt/korkat är det för en person som kan i princip ingenting om bygg/renovering att ge sig på att byta golv och lägga klickgolv? Man vill ju inte det ska se ut som något kojbygge som när man var liten. Vi tänkte börja med ett av rummen på ovanvåningen i vårt radhus som är byggt -90. Lägga nytt golv, nya lister och måla om rummet.
Se till att underlaget är plant och var noga med första raderna så följer resten bara med. Det finns säkert massor med film på YouTube och jag skulle säga att det är ett av de enklare jobben och det lyfter rummet. Bra start i det egna byggandet och det stärker självförtroendet.
Tips kör inte billigast tänkbara golv. Det kan vara bra eller halvdant. Med ett kvalitetsgolv blir det oftast lättare.
Försök själv, men kalla in svåger och svärfar som rådgivare. Det är busenkelt att lägga ett klickgolv om man får den korrekta handledningen först. Finns även bra instruktioner på Youtube att kolla på.F figgaslock skrev:
Köp ett kvalitetsgolv (typ Pergo) så vet du att allting kommer att passa och klicka bra
Klicka här för att svara