Hej!
Ska lägga ner klickgolv i källaren. Har rivit ur plastmattorna som tidigare varit där i ca 40 år utan större problem. Borde betyda att jag har ganska bra mark där huset är byggt, huset är ett vanligt 60 tals hus med källare. Tänkte göra som dom flesta efter jag läst på lite. Lägga en icopal speciel matta på betongen. Mer känd som platon matta , det jag inte förstår riktigt än är hur man ska sätta mattan. Kan det inte bli mögel plast mot betong? Det jag undrar över kort och gott är om man ska sätta mattan så tätt som möjligt eller ska man försöka göra så fukten kan ta sig ut?
Tacksam för svar

Lägg bara på mattan med nopprorna nedåt. Då blir det lite luft under. Då det inte är (ska inte vara iallafall) något organiskt under mattan så finns det inget som kan mögla.
Sätt sedan golvlisterna på någon oorganisk distans mot väggen så det blir en luftspalt ner under platonmattan. Då finns det viss möjlighet för ventilation/uttorkning.

Gå hos Platon så har de instruktioner på hur man skall göra. Sen köper du mattan på ByggMax där den är mkt billigare... ;)

Okej:-) tack för svaren, sett att dom viker upp mattan en dm ca upp mot väggen, eller ska den ligga precis mot väggen? Vad tycker ni? Ska se hur beskrivninge visar om jag hittar någon.

Du kan vika upp. Då funkar mattan som list-distans.

Jag la nyligen golv på oisolerad platta i garage/hobby rum.

Icopal fonda special
Cellplast 2cm
Golvspån 12mm
Laminat

Är mycket nöjd

T torparkalle skrev:
Jag la nyligen golv på oisolerad platta i garage/hobby rum.

Icopal fonda special
Cellplast 2cm
Golvspån 12mm
Laminat

Är mycket nöjd
Hur är det nu, 6 år senare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.