Vi har i kanten på vår tomt en bäck som rinner förbi och nerför berget efter vår tomt.

Innan bäcken når vår tomt, passerar den grannens tomt, men han har grävt ner cementrör (lantbruksrör kallar han dem) och fyllt igen hela bäcken på sin tomt. Inga problem med det, det har fungerat jättebra i över 30 år.

Nu vill vi lägga igen även vår del av bäcken (åtminstone det mesta av den), och på så sätt få lite mer yta på tomten.
Bäckfåran är ganska djup, 160 cm, kanske, och på de flesta ställen ligger berg i botten av bäcken, och även som vägg på flera ställen. Bäcken över vår tomt är naturligtvis inte rak, utan går i två större vinklar och ett par små, om det nu säger någon något. :)

Tanken är alltså att lägga rör i bäcken, och låta vattnet rinna i dem, och sedan lägga fylle och jord ovanpå. Eftersom det är vinklar och berg inblandat, blir det väldigt svårt att lägga cementrör (eller hur gör man i vinklar med såna?). Så... Finns det nån sorts plaströr som är böjligt, men som ändå tål ett kraftigt, jämnt tryck av fylle/jord ovanpå?

Någon som vet något om sånt här?

Tacksam för alla tips!

Ingen här som har koll på diken, rör av cement eller plast, och lite lätt förändring av berg?

Då blir jag kanske först med att hitta på en lösning, då... :)

Jag har alltid drömt om att ha en egen liten bäck, så själv undrar jag lite om varför och om det kommer att vara värt allt besvär?:)

Man kan ju skapa jättespännande miljöer kring en bäck... Rhododendron.. bambu...ormbunkar... broar... Mmm.. Jag börjar redan sagla... :p

/Kalle från platta Skåne

Ha ha... Ja, jag kan förstå dig delvis... Det är många som vill ha vatten över tomten... Men i vårt fall är bäcken rätt trist. Det rinner oftast bara lite vatten i den, men den tar väldigt stor plats, bäcken, och vi skulle få ca 150 kvm yta helt plötsligt om vi fyller igen, och det är yta vi annars inte alls skulle kunnat utyttja, på grund av hur allt ser ut...

Dessutom kommer vi att ha kvar bäcken nedanför området där vi fyller igen, och där skulle vi kunna bygga broar och anlägga bambudungar. :)

Jag har inte sett något böjligt över storleken dränneringsslang tyvärr men kolla med någon entreprenadfirma. De som kör grävare brukar ha koll på lämpliga saker att gräva ned :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.