Sektionsskiss av vind med mineralullsisolering över träbalkar och innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser min vind ut (ett 1920-talshus). Jag vill spika/skruva golvbrädor på balkarna. Detta för att kunna gå på vinden och använda den som förvaringsutrymme.

För att få dit brädorna måste jag plocka bort delar av isoleringen. Enklast känns det att ta bort en del av ullen, som i bild 2. Kan det funka? Försämras isoleringen nämnvärt eller kompenseras det av tjocka brädor?

Schematisk illustration av en tänkt golvlösning för vindsrenovering med golvbrädor, mineralull och spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Perry79 skrev:
Försämras isoleringen nämnvärt eller kompenseras det av tjocka brädor?
Det blir nog ingen märkbar försämring.
Frågor: Hur tätt sitter balkarna?
Hur tjock isolering får plats ovanför sågspånet?
Hur tjockt är sågspånslagret?
Det kan eventuellt tas bort och ersättas med mer isolering. Men finns där någon ångspärr?

Förslag på billigt och bra golv (var ligger huset?):
http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product
 
  • Gilla
Perry79
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Frågor: Hur tätt sitter balkarna?
Runt 110 cm cc tror jag. Har ett gäng ohyvlade brädor på runt 3 cm tjocklek som jag tror blir tillräckligt stabila som golv.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur tjock isolering får plats ovanför sågspånet?
Spånet är c:a 8 cm, och lika tjock ull får nog plats över.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men finns där någon ångspärr?
Nej, det verkar inte finnas vad jag kan se. Då borde man väl känna en plastfilm under sågspånet (?) men där är en träskiva. Spånet är torrt och fint och inga spår av fukt eller röta. Bör man ändå ha spärr? Jag vill hålla det så smidigt som möjligt (utan att ta några idiotiska risker såklart) och då känns det som ett lite för stort projekt att skyffla bort all sågspån och lägga plastfolie under...
 
P Perry79 skrev:
Spånet är torrt och fint och inga spår av fukt eller röta. Bör man ändå ha spärr?
Detta är inget som jag kan egentligen, men jag tror att just för att det troligen inte finns någon plastfolie,
så är det bra att behålla sågspånet i stället för att byta ut det.
Sågspånet har ju en förmåga att absorbera och hålla kvar, och sedan släppa ifrån sig eventuell fuktighet.

Betr. golvbrädorna så Tror jag också att dina 28 - 30 mm golvbrädor skall räck till en enkel förrådsvind.
Du skall ju inte ställa dit konsertpianon eller tunga maskiner där.
Och det borde vara lätt att lägga upp några brädor och provgå, och känna om det känns bra.
 
Tack för tipsen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.