Hej, jag skall lägga ett klickgolv, men funderar om jag skall spara mattan som ligger och behålla den som ”skydd” om det skulle komma väta ovanifrån (tänker om någon råkar vicka ett glas vatten eller liknande), men även för att kanske få lite varmare golv.

Under mattan ligger golvspån. Och jag har tänkt använda kork som underlagsgolv.

Finns det någon nackdel att ha den kvar?

Skulle man kunna lägga annat skydd för väta, typ vanlig byggplast, eller finns det någon fara med det gällande fukt/kondens?
Eller vad talar för att ta bort den mer än att bli av med plasten?

Tar gärna synpunkter med substans i dessa tankar

Är det en heltäckningsmatta eller plastmatta du har?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
N Nygge72 skrev:
Hej, jag skall lägga ett klickgolv, men funderar om jag skall spara mattan som ligger och behålla den som ”skydd” om det skulle komma väta ovanifrån (tänker om någon råkar vicka ett glas vatten eller liknande), men även för att kanske få lite varmare golv.

Skulle man kunna lägga annat skydd för väta, typ vanlig byggplast, eller finns det någon fara med det gällande fukt/kondens?

När du skriver "klickgolv", vad menar du då? Laminat, linoleum, vinyl, parkett eller något annat?
Det finns massor av olika golv som tillverkas med spont av aktuellt slag (klickar fast).

Det finns ingen anledning till att ha plast eller liknande mellan golvspån och ytskikt i syfte att skydda spånet. Den mängden väta som krävs för att skada undergolvet bör inte rimligen hamna på ytskiktet.

Om du låter plastmatta eller liknande ligga kvar så har du där ett viss skydd mot klapper.

N Nygge72 skrev:
Hej, jag skall lägga ett klickgolv, men funderar om jag skall spara mattan som ligger och behålla den som ”skydd” om det skulle komma väta ovanifrån (tänker om någon råkar vicka ett glas vatten eller liknande),
Det gör nog ingen skillnad
N Nygge72 skrev:
men även för att kanske få lite varmare golv.
Ger väl en lite skillnad. Men knappast mätbart. Däremot skulle det kunna ge en bättre ljudisolering och ett aningen (minimal) mjukare golv
N Nygge72 skrev:
Varför lägga kork? Varför inte behålla mattan och skippa korken istället?
N Nygge72 skrev:
Nej
N Nygge72 skrev:
Det verkar ganska meningslöst att lägga ett fuktskydd under det nya klickgolvet. Normalt torkar man upp spill när man ser det. Och med tiden torkar ev fukt som letar sig in i golvet upp. Om inte golvet är vattentätt (sådana finns) för då har man inte problemet.
N Nygge72 skrev:
Inget alls om inte golvet blir för högt med mattan kvar
N Nygge72 skrev:
Hoppas substansen i mina tankar tillför något till ditt projekt😁

• Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Är det en heltäckningsmatta eller plastmatta du har?
Plastmatta med filt under

O O skrev:
Det gör nog ingen skillnad

Ger väl en lite skillnad. Men knappast mätbart. Däremot skulle det kunna ge en bättre ljudisolering och ett aningen (minimal) mjukare golv

Varför lägga kork? Varför inte behålla mattan och skippa korken istället?

Nej

Det verkar ganska meningslöst att lägga ett fuktskydd under det nya klickgolvet. Normalt torkar man upp spill när man ser det. Och med tiden torkar ev fukt som letar sig in i golvet upp. Om inte golvet är vattentätt (sådana finns) för då har man inte problemet.

Inget alls om inte golvet blir för högt med mattan kvar

Hoppas substansen i mina tankar tillför något till ditt projekt😁
Ja det gjorde det. Tack :)

K Kardan79 skrev:
När du skriver "klickgolv", vad menar du då? Laminat, linoleum, vinyl, parkett eller något annat?
Det finns massor av olika golv som tillverkas med spont av aktuellt slag (klickar fast).

Det finns ingen anledning till att ha plast eller liknande mellan golvspån och ytskikt i syfte att skydda spånet. Den mängden väta som krävs för att skada undergolvet bör inte rimligen hamna på ytskiktet.

Om du låter plastmatta eller liknande ligga kvar så har du där ett viss skydd mot klapper.
Det är ett Golvabia Lightwood, ett fanérgolv om jag förstått det rätt :)

K
N Nygge72 skrev:
Det är ett Golvabia Lightwood, ett fanérgolv om jag förstått det rätt :)
Hade det varit betongplatta, då hade det varit på sin plats med en ångspärr mellan platta och parketten. Åtminstone om du tagit bort mattan.
Jag hade kollat upp att golvet är tillräckligt plant för det golv du vill lägga in (inte stora svackor/toppar), låtit mattan ligga kvar och använt foam. Inte dyr kork.

K Kardan79 skrev:
Hade det varit betongplatta, då hade det varit på sin plats med en ångspärr mellan platta och parketten. Åtminstone om du tagit bort mattan.
Jag hade kollat upp att golvet är tillräckligt plant för det golv du vill lägga in (inte stora svackor/toppar), låtit mattan ligga kvar och använt foam. Inte dyr kork.
Vi lade kork under ett annat golv och blev väldigt nöjda med det. Därav vi nog är inne på kork igen, men foam funkar naturligtivs lika bra

Det borde inte behövas foam om där ligger en matta med filt under

Jag ställer följdfråga.

OM jag tar bort mattan, så finns det ju mattlimrester kvar på golvspånet (lite vågigt), är det något som måste avlägsnas för det finns riska att det annars känns , eller kommer kork (2mm) + Golv (7mm) eliminera att det känns genom golvet, eller tvingas man slipa golvet före i så fall?

Hur det ser ut under mattan kan vi knappast veta utan att ta bort mattan.
Den kan vara limmad, tejpad eller ha fastnat "av sig själv". Det behöver inte och är troligen heller inte lika under hela mattan.
  • OM man tar bort mattan får man lägga ner extra arbete och kostnader.
  • OM man lägger dit kork istället får man lägga ner extra arbete och kostnader.
  • Men man får inga uppenbara fördelar som motsvarar detta arbete och kostnader.
Jag tycker det är på sin plats att överväga att lägga ett slipbart parkettgolv istället för detta vattenkänsliga HDF-baserade Golvabia Lightwood fanérgolv. Det finns parkett i olika prisklasser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.