Vi ska renovera i gillestugan, riva och bygga om trappen och fixa ytskikten mm osv.

Idag ligger en matta på golvet som är limmad (den kontrolleras efter asbest när vi köpte fastigheten för ca 2 år sedan, men det var inga problem) och det är onödigt att riva upp den (vinner ingen höjd på det). Takhöjden är väldigt låg ca 210 cm (säger jag som är 194 cm).

Min plan är egentligen att lägga ett flytande vinyl golv (samma som vi har i köket just ovanför trappen) golvabia maxwear (https://www.golvabia.se/vinylgolv/produkt/maxwear-v586296/ek-sand-81254560/)

Min fråga är om det är en bra idé?

Källaren har väldigt bra miljö för att vara en källare. Just gillestugan ligger ut mot baksidan och är snudd på sutteräng (marknivån är ungefär vid knäna utanför fönstren) och det finns inte en susning av lukt eller fuktproblem - då huset dessutom är dränerat i modern tid (ca 15-20 år sedan, huset byggt på 60-talet). Nu har ju kanske inte det så stor betydelse för just golvet, men jag undrar vad det finns för bra sätt att ta reda på förutsättningarna eller vilka alternativ som finns?

Fördel för mig med ett flytande golv är att jag kan lägga det själv, då jag gjort det ett par ggr innan. Ska det ex slipas och läggas klinker så kommer jag nog anlita en expert så att det blir bra, men vore bra för plånboken att slippa.

Det är inte på tal om någon mekanisk ventilation eller så, för det skulle bygga på tok för mycket på höjden.

Här är en bild på golvet, hörnet där man testade limmet, samt under trappen, där det saknas golvmatta helt just nu (oklart varför). Utrymmet just innanför gillestugan / under trappen har en liknande matta i annat utförande - det är en liten passage/korridor, där vi också ska renovera och lägga nytt golv.

Tar gärna emot tips och råd.

• Test av vinylgolv ovanpå gammal golvmatta i hörn, dammsugare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunt korkgolv i hörnet av ett rum, en sockbeklädd fot synlig. En vit stol och en brandsläckare står i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hörn av rum med brun matta och golvplatta där lim testats, brand- och skyltinformation på vägg; brandsläckare står i hörnet.
    Skapa konto
Jag tycker det ser ut som ett vinylgolv av typen "korkmatta". Alltså ett korkgolv i form av plattor med ett slitskikt av vinyl på ovansidan. Så det är nog så nära vinylgolv man kan komma utan att vara 100% vinyl. De gråaktiga plattorna ser ut som vinylplattor.
Oavsett finns det ingen annan anledning att ta bort det än att golvet blir för tjockt/högt om det är kvar. Tvärtom fungerar det som underlag och är dessutom tätt.

Så man kan lägga vinylgolv direkt på.
plolock plolock skrev:
Min fråga är om det är en bra idé?
En utmärkt idé skulle jag säga. Kör på!

• Gilla
plolock
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Jag tycker det ser ut som ett vinylgolv av typen "korkmatta". Alltså ett korkgolv i form av plattor med ett slitskikt av vinyl på ovansidan. Så det är nog så nära vinylgolv man kan komma utan att vara 100% vinyl. De gråaktiga plattorna ser ut som vinylplattor.
Oavsett finns det ingen annan anledning att ta bort det än att golvet blir för tjockt/högt om det är kvar. Tvärtom fungerar det som underlag och är dessutom tätt.

Så man kan lägga vinylgolv direkt på.

En utmärkt idé skulle jag säga. Kör på!
Det låter ju väldigt bra - och rimligt, samt ganska mycket i linje hur jag själv reflekterat och tänkt.

Då har jag egentligen 2 delikata detaljer att lösa:

1. Vad gör jag med de ytor under trappen som saknar dessa plattor och är "direkt på plattan", samt det hörnet där Ocab tog bort en platta för att kolla limmet?

2. Borde jag lägga byggplasta mellan för säkerhetsskull, eller är det overkill?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.